Den globala marknaden för godsvagnar förväntas växa med 2,6 % årligen fram till 2028, enligt en ny rapport från SCI Verkehr. Trots att tillväxttakten har avtagit jämfört med de senaste fem åren förutspås både marknaden för nytillverkning och för eftermontering att växa. Men medan den globala trenden är positiv, förutspås en nedgång för den europeiska marknaden.
SCI Verkehrs senaste marknadsstudie, "Freight Wagons - Global Market Trends 2024", visar på betydande regionala skillnader i utvecklingen av godsvagnsmarknaden. Medan Nordamerika, GUS-länderna (tidigare Sovjetunionen) och Asien fortsätter att vara de största marknaderna för nytillverkning av godsvagnar, kommer Europa in på fjärde plats. Nordamerika har varit den enda regionen utan tillväxt de senaste fem åren, medan Asien, GUS och Europa har visat en positiv utveckling.
Speciellt Indien och Ryssland utmärker sig, där den ryska marknaden enligt ryska uppgifter, trots de utmaningar som kriget medför, har utvecklats positivt tack vare priseffekter.
Regionala skillnader påverkar marknadsutvecklingen
Europa har haft den högsta tillväxttakten på grund av höga leveransnivåer och stigande inköpspriser, men denna situation förväntas förändras under prognosperioden fram till 2028. Asien och GUS förväntas fortsätta sin positiva utveckling, om än i lägre takt, medan Nordamerika sannolikt återvänder till tillväxt. Europa däremot står inför en förväntad nedgång på OEM-marknaden för godsvagnar.
Europeisk intermodalmarknad på tillbakagång
Den europeiska marknaden för nytillverkning av godsvagnar står inför utmaningar till följd av den svaga konjunkturen, som har lett till minskad efterfrågan på transporttjänster och därmed också på rullande materiel. Trots att leveranserna av godsvagnar fortsatt är relativt höga, på grund av tidigare order, förvärrar detta situationen ytterligare. Detta beror delvis på att finansiellt starka och tillväxtorienterade investerare har gått in på marknaden, och ingen aktör, särskilt inte inom leasing, vill tappa mark gentemot konkurrenterna.
Samtidigt som produktionskapaciteten är välutnyttjad för 2024 och 2025, märks effekterna av utmaningarna på järnvägsgodstransportmarknaden. Särskilt hårt drabbad är sektorn för intermodala vagnar, där efterfrågan på containervagnar och fickvagnar, som tidigare drivit upp marknadsvolymen, nu har minskat kraftigt. Denna nedgång förväntas bli fullt märkbar under andra halvan av 2025 och fortsätta in i 2026. Även om efterfrågan på andra vagnstyper, som biltransportvagnar, utvecklas positivt, kan detta inte helt kompensera för nedgången inom intermodaltransport.
Europas utmaningar för framtida tillväxt
Enligt SCI Verkehr kommer Europa att vara den enda regionen i världen som förväntas se en nedgång på OEM-marknaden under de kommande åren. För att återställa balansen mellan utbud och efterfrågan och för att uppnå ett hållbart medel- och långsiktigt tillväxtmönster är det avgörande att hantera de strukturella utmaningar som de europeiska järnvägarna står inför.
SCI Verkehrs nya studie ger en omfattande analys av godsvagnsmarknaden och de aktuella utmaningarna i sju världsregioner och utvalda fokusländer, inklusive åtta länder i Europa.
Källa: SCI Verkehr