Klimatomställningen av regionala transporter går olika snabbt runt om i världen. Medan länder i Asien, särskilt Kina och Indien, satsar kraftfullt på att elektrifiera sina tågnätverk, går utvecklingen i Europa betydligt långsammare. En ny marknadsstudie från SCI, "Multiple Units – Global Market Trends", visar att den europeiska tågflottan fortfarande är beroende av äldre dieseldrivna tåg, trots att eldrivna fordon skulle kunna bidra till att kraftigt minska utsläppen.
Asien har höga ambitioner när det gäller att elektrifiera sina regionala och förortstransporter. Länder som Kina och Indien har gjort stora framsteg med leveranser av eldrivna multipel-enhetsfordon (EMU), vilket har resulterat i betydande tillväxt på marknaden. I Europa ser det annorlunda ut, där marknaden förvisso är stabil efter coronapandemin, men där omställningen till miljövänliga tåg går långsammare än förväntat.
SCI:s rapport visar att den globala marknaden för multipel-enhetsfordon kommer att växa med 7,1 % årligen fram till 2028, med ett värde på över 16 miljarder euro. Idag ligger nivån på cirka 12 miljarder euro, där enkelvånings regionala och pendeltåg dominerar marknaden med cirka 70 % av volymen. I framtiden förväntas dock fler dubbeldäckare och fordon med alternativa drivsystem, så kallade XMUs, ta större andelar.
Batterier före vätgas i kampen mot utsläpp
En av de stora frågorna inom järnvägsindustrin är hur dieseldrivna tåg ska fasas ut. I flera länder, inklusive Tyskland, har processen med att ersätta dessa med batteridrivna tåg (BEMU) eller vätgasdrivna tåg (HMU) redan påbörjats. Europa är i framkant vad gäller XMUs, med både batteri- och vätgasdrivna tåg som redan har lanserats i drift.
Batteridrivna tåg väntas på sikt dominera och ersätta dieseltågen, medan vätgasdrivna enheter ställs inför större utmaningar på grund av högre kostnader för både inköp och energi. För att vätgasdrivna tåg ska bli ett ekonomiskt gångbart alternativ krävs betydande subventioner och statligt stöd, medan batteritågen redan visar sig vara mer fördelaktiga på grund av sin enklare teknik. Men även batteridrivna tåg behöver ibland kompletteras med ny infrastruktur, såsom laddstationer eller nya kontaktledningar.
Konkurrensen hårdnar – Alstom i ledning, men CRRC knappar in
Den globala marknaden för multipel-enhetsfordon har återhämtat sig efter flera år av utmaningar, men det är fortfarande många hinder kvar. Alstom, som stärkt sin marknadsandel efter förvärvet av Bombardier, är fortsatt ledande med flest leveranser de senaste fem åren. Samtidigt har Kinas statliga CRRC vuxit snabbt och är nu tvåa på marknaden för leveranser av eldrivna regionaltåg.
Den europeiska konkurrensen är dock stark. Stadler har ökat sina marknadsandelar kraftigt med över 200 levererade multipel-enhetsfordon per år, medan Siemens och CAF också stärker sina positioner. Alla de stora aktörerna, inklusive Alstom, har lanserat nya fordonskoncept, från förortståg till XMUs, och de kommande åren väntas konkurrensen bli ännu hårdare.
Alstom står dock inför interna utmaningar, där företaget brottas med stora skulder och planerade nedskärningar. Samtidigt möter de press från konkurrenter som är redo att ta större marknadsandelar.
Europa halkar efter i omställningen
Trots Europas starka ställning inom utveckling av nya tågtyper går omställningen till mer miljövänliga alternativ långsammare än väntat. Länder som Kina och Indien driver utvecklingen framåt och visar att en snabb omställning är möjlig. För att Europa ska kunna hålla jämna steg krävs en tydlig strategi och ytterligare investeringar i både infrastruktur och nya fordon.
Marknadsstudien "Multiple Units – Global Market Trends 2024", som nu finns tillgänglig från SCI, erbjuder en djupgående analys av de senaste trenderna inom den globala tågindustrin. Förutom rapporten finns även en Excel-fil som ger en transparent presentation av alla siffror som studien innehåller.
Denna rapport pekar tydligt på att Europa står inför ett vägskäl: antingen accelerera sin omställning eller riskera att hamna på efterkälken när det gäller att utveckla hållbara transportlösningar.
Källa: SCI