Enligt en artikel i Lidingö Nyheter har Lidingöbanan sedan återöppnades den 26 maj i år tågens pålitlighet varit långt ifrån acceptabel. Lidingöborna har drabbats hårt av de återkommande problemen, med nästan 500 inställda avgångar bara under juni och juli skriver Daniel Källenfors, kommunstyrelsens ordförande, Lidingö och Anders Paulsen, kommunstyrelsens vice ordförande Lidingö
Problematiken har huvudsakligen berott på brister med SL:s spanska spårvagnar, vilket gör situationen ännu mer frustrerande. för pendlarna.
Även om statistiken för augusti ännu inte är tillgänglig, indikerar alla tecken att månaden kommer att vara lika problematisk som de föregående, och att problemen kan fortsätta in i september. Ett åskoväder ledde till att halva banan stängdes på grund av signalfel, och trots att bussar utlovades dröjde det alldeles för länge innan de kom på plats. I början av september står banan fortfarande stilla mellan Högberga och Gåshaga, efter fyra dagar av stillestånd, som rapporterat av Källenfors och Paulsen i Lidingö Nyheter.
Lidingöbornas tålamod är nu kraftigt uttömt och tilliten till Lidingöbanan är allvarligt hotad. Oavsett om orsaken är signalfel, vagnfel eller personalbrist är det irrelevant för resenärerna, som bara önskar en pålitlig och fungerande trafik.
Historiskt sett, när Lidingö stad rekommenderade SL att fortsätta investera i Lidingöbanan i början av 2000-talet, fungerade trafiken felfritt trots gamla vagnar, skriver Källenfors och Paulsen. Med rätt engagemang från SL:s ledning borde det vara möjligt att återställa den tidigare pålitligheten och stabiliteten, anser artikelförfattarna
De kräver nu att SL vidtar omedelbara åtgärder för att återställa Lidingöbanans pålitlighet. Med tanke på den omfattande upprustningen. av banan under de senaste åren borde det inte vara en omöjlighet, förutsatt att ledningen visar det engagemang som krävs, avslutar Källenfors och Paulsen i Lidingö Nyheter.