Transportföretagen, som representerar transportnäringens bransch- och arbetsgivare, ser positivt på regeringens beslut att satsa på Sveriges infrastruktur. Den planerade satsningen innebär att 15 miljarder kronor extra avsätts för underhåll och utveckling av vägar och järnvägar under åren 2025 till 2027. Detta utgör en viktig investering i landets eftersatta infrastruktur.
Regeringens beslut innebär en ökning av den totala budgeten för kommande planperiod fram till 2037 med 21 procent. Satsningen överstiger Trafikverkets högsta prognos och syftar till att eliminera den ackumulerade underhållsskulden för vägnätet under denna period.
En analys från Transportföretagen visar att drygt 84 000 kilometer av Sveriges statliga vägnät är i varierande skick. Av dessa vägar är elva procent i mycket dåligt skick, medan 24 procent klassas som dåliga. För att förhindra fortsatt förfall beräknas att ytterligare 2,4 miljarder kronor årligen skulle behövas.
Organisationen har länge påpekat det akuta behovet av ökade underhållsinsatser. Regeringens beslut om att avsätta extra medel ses därför som ett nödvändigt steg för att hantera det stora underhållsbehovet och förhindra ytterligare försämringar av vägnätet.
– Dessa satsningar kommer att skapa tillväxt och förbättra transportsektorns effektivitet, vilket i sin tur gynnar hela samhället. Vi ser fram emot att fortsätta den konstruktiva dialogen med regeringen för att säkerställa att Sveriges infrastruktur går från eftersatt till toppklass, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
– Transportföretagen ser fram emot att se de positiva effekterna av dessa satsningar på både kort och lång sikt. Det är i linje med vad Trafikverket bedöms kunna hantera, med tanke på att trafiken på våra vägar och spår ska kunna fortsätta under tiden, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
– Vi har under lång tid påpekad de undermåliga vägarna och dess påverkan på Sverige. Med infrastrukturminister Andreas Carlson har vi upplevt ett genuint intresse och handlingskraft, det ser vi nu frukten av det. Nu är det viktigt att satsningarna blir långsiktiga för att på sikt beta av underhållsskulden på både väg- och järnvägsnätet, konstaterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.