Sedan mitten av 1990-talet har det genomförts en mängd större infrastrukturprojekt i Sverige och övriga Norden. Med anledning av tidningen Nordisk Infrastrukturs 20-års jubileum, tar vi här en titt i backspegeln och lyfter fram ett urval av alla dessa projekt som bidragit till samhällsutvecklingen i Nordeuropa. I del 4 vänder vi blicken norrut, mot norrländska Botniabanan.
Efter hundra års planer och mer än tio års byggande stod den äntligen klar hösten 2010, den norrländska spårförbindelsen Botniabanan, en 19 mil lång järnväg som binder samman mellersta Norrlands pärlband av kuststäder. Två år senare invigdes dess södra grannbana, nya Ådalsbanan, mellan Kramfors och Härnösand.
Norrlands stora befolkningsstråk bor längs kusten, men järnvägen hade länge legat inåt landet. Detta på grund av dels militärhistoriska skäl, dels av geotekniska anledningar längs Höga kusten-regionen. Men så var tiden äntligen mogen för att ta sig an denna kustjärnväg för att förbinda orterna längs den norrländska kusten.
Botniabanan sträcker sig strax norr om Kramfors i söder upp till Umeå i norr och har bland annat resecentrum på vägen i Örnsköldsvik, Husum, Nordmaling och Hörnefors. Kostnaderna för den 19 mil långa Botniabanan stannade på 15 miljarder kronor. Det är 629 miljoner under det budgettak, som beräknades 2003 i samband med den nya miljölagstiftningen.Botniabanan är också en av de första banorna i Sverige som är utrustad med European Rail Traffic Management System (ERTMS) det nya gemensamma trafikstyrningssystemet för Europa.
Ådalsbanan ansluter i söderDen 18 mil långa ”originalsträckan” av Ådalsbanan, som stod klar 1925, löper mellan Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand och Kramfors. Trafikverket rustade upp Ådalsbanan söder om Västeraspby mellan åren 2003 och 2012. Då byggde verket om och ny järnväg på den del av Ådalsbanan som sträcker sig från Sundsvall till anslutningen till Botniabanan vid Västeraspby norr om Kramfors. Även Ådalsbanan har likt Botniabanan ERTMS installerat.