Första bilderna på Hammarby kanals nya station

Den södra uppgången byggs i Luma. Här kommer resenärerna kunna byta till tvärbanan och bussar. Visionsbild: Region Stockholm/Sweco, Typsa

Rakt under Hammarby kanal, i centrala Stockholm, ligger framtidens tunnelbanestationen. Stationen kommer att binda ihop två stadsdelar – Södermalm och Hammarby Sjöstad och ha nya uppgångar placerade på båda sidor av vattnet.

Den nya tunnelbanestationen, som byggs under Hammarby kanal, blir en förbindelse mellan Södermalm och Hammarby Sjöstad. Den är en del av tunnelbanans Blå linjes förlängning och har en konstnärlig gestaltning av Monika Larsen Dennis. Plattformen pryds av skulpturer, och stationens design har tagits fram av arkitekterna på Sweco.

Stationen får två uppgångar. På Södermalm placeras en uppgång vid Vintertullen, i närheten av Stora Blecktornsparken. Den andra uppgången byggs vid Lumatorget i Hammarby Sjöstad, med god tillgång till tvärbanan och bussförbindelser.

Blå linje förlängs från Kungsträdgården med två grenar. En gren går mot Gullmarsplan och Söderort, medan den andra grenen leder mot Nacka. Förlängningen syftar till att öka kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. Planerad trafikstart för den nya sträckningen är 2030.

b
Så här kan plattformen se ut när den är klar. Här ska resenärerna kunna resa mot T-Centralen via Sofia och Kungsträdgården eller mot Nacka via Sickla och Järla. Visionsbild: Region Stockholm/Sweco,Typsa
b
I framtiden kommer resenärerna kunna ta tunnelbanan från Vintertullen, precis i utkanten av Stora Blecktornsparken. Visionsbild: Region Stockholm/Sweco, Typsa

Källa: Region Stockholm