Under sommaren har antalet resande till de lappländska fjällen, eller Swedish Lapland som destinationen heter ökat kraftigt. Tågresandet med SJ har ökat 11 procent och antalet gästnätter på Svenska Turistföreningens(STF) anläggningar har ökat med 12 procent. Det skriver SJ i ett pressmeddelande.
Enligt Swedish Lapland Visitors Board är en av anledningarna att efterfrågan på hållbara naturupplevelser ökar och de satsningar som gjorts inom besöksnäringen gett bra resultat.
Det kraftigt ökade antalet besökare märks från Murjek i söder till Narvik i norr. Ser man bara på tågresandet, ligger stationerna Abisko Turiststation (+19 procent), Narvik (+13 procent) och Gällivare (+15 procent) i topp. Och i ett längre perspektiv har tågresandet fördubblats från sommaren 2014 till sommaren 2017 till Abisko Turiststation.
- Vi har under senare tid satsat hår på att berätta om alla fördelar med våra nattåg för att på så sätt öka resandet. Mot den bakgrunden är glädjande och förklarligt att fler och fler väljer tåget till fjällvärlden. Nattåget är ett enkelt och smidigt resande som också är hållbart vilket många fjällturister uppskattar, tågresan har kommit att bli en del av den totala upplevelsen, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
På STFs fjällstationer och fjällstugor märks också tillströmmingen av gäster. Under juni-aug var det en total ökning på 12 procent, den största ökningen, 20 procent stod fjällstugorna för, där stugorna på norra Kungsleden ökade med hela 24 procent.
- I sommar har vi sett många unga ute på fjället, fler än vanligt. Vandringstrenden håller i sig och med våra satsningar på lärande skapar vi möjlighet för fler att våga sig ut. Vi stänger i väglöst land runt den 24 september och gör oss då redo för, först norrskenssäsongen och sedan den härliga vårvintern med förhoppningsvis lika mycket snö som förra året, säger Magnus Ling, generalsekreterare på STF.
Under de senaste åren har entreprenörerna inom Swedish Lapland investerat och aktivt arbetat med sin affärs- och produktutveckling för att stärka sommarsäsongen. Det har möjliggjorts genom det regiongemensamma EU-strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland.
– Vi är en internationell destination och nu ökar även de utländska gästnätterna på sommaren. De brittiska och holländska gästnätterna ökade med 39 respektive 38 procent. ICEHOTEL 365 som öppnade i sommar har haft fler besökare än vad man räknat med. Siffrorna från SJ och STF är ytterligare ett kvitto på att satsningarna går hem, säger Camilla Bondareva, destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.