Finland: Järnvägssträckan Laurila–Torneå elektrifieras

Laurila–Torneå–Haparanda är en del av det föreslagna TEN-T-kärnnätets utvidgning vid svensk-finska gränsfloden. Foto: Väylävirasto

Torneå & Haparanda-Projektet som går ut på att elektrifiera järnvägssträckan Laurila-Torneå- Haparanda, och som drivs av den finska infrastrukturförvaltaren Väylävirasto, är i full gång och omfattar hela sträckan från Laurila i Keminmaa till Haparanda i Sverige. Elektrifieringen av sträckan Laurila–Torneå kommer att aktiveras snart. På Haparanda-sidan fortsätter arbetet ytterligare en kilometer.

Som en del av elektrifieringsarbetet mellan Laurila och Haparanda har flera strukturer byggts längs järnvägen. Strömstolpar har rests och kontaktledningssystem har installerats för att möjliggöra elektriska tåg på sträckan. Projektet inkluderar uppsättningen av en kontaktledning över järnvägen mellan Laurila och Torneå, vilken kommer att spänningssättas inom kort.

Nya byggnader och säkerhetsåtgärder längs sträckan

– Det är alltid viktigt att vara särskilt försiktig i närheten av spåren. Otillåtna rörelser på järnvägen är förbjudna och kan vara livsfarliga. Det är bra att prata med barn och ungdomar om riskerna med järnvägen, särskilt när en tidigare icke-elektrifierad sträcka blir elektrifierad – säger Terhi Honkarinta, projektledare på Väylävirasto.

Anpassningar vid järnvägsövergångar

Längs Laurila–Torneå-sträckan finns även järnvägsövergångar där man måste ta hänsyn till de spänningsförande spåren. Fordon med en maximal höjd på 4,5 meter får passera under kontaktledningen.

Arbetet fortsätter mot Haparanda

Elektrifieringsarbetet kommer att fortsätta från den finsk-svenska gränsen mot Haparanda under resten av året. På den svenska sidan kommer den elektrifierade sträckan att omfatta ungefär en kilometer.

Källa: LOK-report