InnoTrans upplaga 2024 har slagit alla tidigare rekord med 226 världspremiärer och etablerat sig som den största transportteknikmässan i världen sedan starten 1996. Med totalt 2 940 utställare från 59 länder och en utställningsyta på hela 200 000 kvadratmeter lockade mässan tusentals besökare från alla delar av världen. 133 fordon visades upp på de 3 500 meter spår som ställts ut på mässområdet.
InnoTrans 2024 introducerade 226 världspremiärer inom fem huvudområden: järnvägsteknik, järnvägsinfrastruktur, kollektivtrafik, interiörer och tunnelbyggen.
Årets mässa hade ett starkt fokus på de senaste trenderna inom elektrifiering, hållbarhet och digitalisering.
Dirk Hoffmann, operativ chef för Messe Berlin, beskrev hur dessa ämnen ligger i framkant:
– InnoTrans 2024 är speciell eftersom vi har fyllt alla utställningshallar, det utomhusbaserade spårområdet och hela sommarträdgården. Det gör den till den största mässan någonsin i Berlin och bekräftar vår framgångssaga. Med fokus på elektrifiering och hållbarhet sätter vi rätt prioriteringar.
Digitalisering och AI i fokus
Volker Wissing, Tysklands förbundsminister för digitalisering och transport, inledde InnoTrans 2024 med att understryka den tyska regeringens starka engagemang för digitalisering av landets järnvägsnät. I sitt välkomsttal pekade Wissing på de utmaningar som järnvägsindustrin står inför och vikten av tekniska framsteg för att möta dessa.
– Vi är fullt engagerade i digitalisering, även om vissa ibland försöker ge en annan bild. Vi arbetar intensivt för att utrusta vårt järnvägsnät och våra fordon med det europeiska trafikstyrningssystemet ETCS så snabbt som möjligt, sade Volker Wissing.
Konstgjord intelligens tar plats
En nyhet för InnoTrans 2024 var det nya utställningsområdet AI Mobility Lab, där fokus låg på lösningar baserade på artificiell intelligens.
Volker Wissing betonade betydelsen av AI när det gäller att möta de utmaningar som transportsektorn står inför.
– InnoTrans är en höjdpunkt för järnvägsbranschen eftersom den står för innovation och framsteg. AI erbjuder enorm potential, särskilt i tider av arbetskraftsbrist och ökande trafikvolymer. Genom att samarbeta på europeisk nivå kan vi säkerställa att våra järnvägssystem inte bara är tekniskt avancerade, utan också konkurrenskraftiga och hållbara, sa Volker Wissing i sitt invigningstal.
ETCS, European Train Control System, är en hörnsten i den europeiska strategin för att harmonisera och digitalisera järnvägstransporterna. För Volker Wissing är det nödvändigt att möta samhällsbehoven genom att införa standardiserade digitala lösningar, och han betonade att det krävs omfattande ekonomiskt stöd från EU för att förverkliga dessa ambitioner.
– Det är nödvändigt för att möta de krav som samhället ställer på järnvägen, tillade han.
Volker Wissing berörde också behovet av att stärka järnvägens konkurrenskraft gentemot vägtransporter och framhöll att digital teknik som ERTMS (European Rail Traffic Management System) och digital automatisk koppling är avgörande för att göra detta möjligt.
Digitalisering och nya teknologier
Ett av de stora teman på InnoTrans 2024 var digitalisering av järnvägsinfrastrukturen. DB Bahnbau och DB Engineering & Consulting presenterade sin 360° Multisensorplattform (MSP), ett avancerat mätfordon som använder GNSS och laserskanning för att kartlägga banområdet i tre dimensioner.
Detta system kombinerar flera mättekniker, vilket ger en detaljerad och exakt översikt av järnvägsinfrastrukturen. Tekniken ska underlätta underhållsarbete och långsiktig planering, samtidigt som den förbättrar säkerheten och effektiviteten i järnvägsdriften.
– MSP ger oss en komplett överblick över järnvägsinfrastrukturen, vilket gör att vi kan arbeta mer effektivt och säkert, förklarade en representant från DB Engineering & Consulting.
Denna digitala teknik är ett stort steg framåt för järnvägssektorn och visar hur ny teknik kan integreras för att skapa smartare och mer hållbara lösningar för framtidens transporter.
Framtidens kollektivtrafik
Ett stort dragplåster på InnoTrans 2024 var Bus Display-området, där besökare kunde se och uppleva elva olika bussar med alternativa drivsystem. Bland utställarna ställde kinesiska BYD ut sin E-Bus B12, med en imponerande räckvidd på upp till 600 kilometer.
Ungerska Ikarus presenterade också sina elbussar på detta område, inklusive Ikarus 120e och Ikarus Midi.
Arthur Bus imponerade med sin vätgasdrivna ARTHUR ZERO-buss, och Karsan har presenterade en autonom busslösning som visar framtidens potential för självkörande kollektivtrafik.
Paneldiskussioner om framtidens transportlösningar
InnoTrans var en plattform för diskussioner och idéutbyten mellan branschens främsta aktörer. Under mässan arrangerades flera högprofilerade paneldiskussioner, där experter från hela världen diskuterade de utmaningar och möjligheter som framtidens mobilitet innebär.
Dialog Foren var ett särskilt viktigt inslag, där representanter från branschorganisationer som Verband der Bahnindustrie i Tyskland och Deutsches Verkehrsforum delade med sig av sina insikter kring hållbarhet, digitalisering och framtidens kollektivtrafik.
Mångfald och nya talanger
Mässan lyfte också fram betydelsen av mångfald och inkluderande arbetsmiljöer inom transportsektorn. Ett nytt inslag i årets program var Railway Influencer Festival, där utställare fick möjlighet att nätverka med influencers, bloggare och YouTubers. Dessutom har Women in Mobility anordnat ett evenemang för att främja jämställdhet inom branschen.
Under mässan delades även det prestigefyllda priset "Women in Rail Award" ut, som uppmärksammar kvinnor för deras insatser inom järnvägsindustrin.