Nyligen så har lokaliseringsutredningen om tunnelbanan i söderort kommit fram till ett förslag om dess nya sträckning söder om Gullmarsplan, för den nya Hagsätragrenen. I oktober kommer landstingsstyrelsen att ta beslut om den framtida sträckningen.
I projektet med Stockholms tunnelbaneutbyggnad, som ska vara helt slutfört 2025, kommer dagens Hagsätragren, idag en del av Gröna linjen, omvandlas till en del av Blå linje.
- När en av dagens Gröna linjer blir Blå gör vi plats i systemet för alla dem som ska bo i de 40 000 nya bostäderna som ska byggas i söderort. Att det blir just Hagsätra är en blandning av tekniska och ekonomiska skäl och att skydda världsarvet Skogskyrkogården, detta finns beskrivet i lokaliseringsutredningen, säger Martin Hellgren. projektchef för utbyggnaden till Nacka och söderort, Stockholms läns landsting, SLL.
Efter samråd, sammanställning av synpunkter och tekniska undersökningar är den samlade bedömningen att det bästa alternativ är den svarta dragningen (se karta) genom Slakthusområdet.
- Med den här dragningen kommer tunnelbanan fortfarande att gå nära Enskede Gård, samtidigt som stationen hamnar mitt i Slakthusområdet, där flera tusen människor kommer att bo. Dessutom är läget bra med tanke på arenorna i området och både nuvarande och kommande arbetsplatser och handelsplatser. Därför föreslår vi det här alternativet. Nu finns det ännu en möjlighet att tycka till, innan landstingets politiker fattar beslut i höst, säger Martin Hellgren, projektchef för utbyggnaden till Nacka och söderort.
Att den nya sträckningen föreslås gå genom Slakthusområdet innebär att stationerna Globen och Enskede gård läggs ner när den nya tunnelbanan invigs 2025. Eftersom den nya dragningen ska gå i bergtunnel hela vägen från Kungsträdgården till Sockenplan betyder det att landstinget bygger en ny underjordisk station istället för två, vilket betyder lägre kostnader:
- Det är inte jättestor skillnad i nytta för trafikanterna på de olika alternativen. Men genom att välja den mest västra dragningen genom Slakthusområdet kan vi kombinera nyttan av att finnas mitt i Slakthusområdet med närhet till bostäderna i Enskede Gård – samtidigt som det är en miljard kronor billigare att bygga en station istället för två, säger Martin Hellgren.
Den 6 oktober kommer landstingsstyrelsen att ta beslut om den framtida sträckningen.
Källa: Stockholms läns landsting
Landstinget har utrett flera alternativ för hur tunnelbanans förlängning mot söderort kan dras. Karta: SLL