Den 1 september rullar det första tåget med trailers och containers mellan Skåne och Stockholm. Green Cargo kommer att köra fem avgångar i veckan och inledningsvis går tågen mellan Malmö och Stockholm. Från 19 oktober kopplas även Trelleborg till denna intermodala pendel.
Från Malmö går tåget med dagliga avgångar söndag – torsdag från både Malmö Hamn och Malmö Kombi. Inlämnings- och avgångstider är anpassade till båtanlöp i hamnen och till ankommande tåg från kontinenten. Tidigt nästföljande dag ankommer det intermodala tåget till kombiterminalen i Stockholm-Årsta.
– Det här är en långsiktig satsning med marknadsanpassade lösningar för intermodala volymer. Det handlar både om kontinentvolymer och inrikes volymer, säger Green Cargos försäljningsdirektör Richard Kirchner och poängterar att det finns ett behov av nya intermodala linjer i det tomrum som uppstod när en tidigare tågoperatör la ner sina intermodala linjer i Sverige för drygt 3,5 år sedan.
Det går mycket lastbilar med trailers och containers mellan Skåne och Stockholm och mycket av dessa volymer kan nu gå med tåg de långa sträckorna i stället. Erbjudandet har redan mött stort intresse från såväl rederier som speditörer.
– Vi har anpassat hela denna lösning till marknadens krav och det betyder både sena inlämnings- och avgångstider och tidiga ankomsttider i bägge ändar av förbindelsen. Erbjudandet stärks ytterligare av att ett sent orderstopp. Kunderna kan boka sin transport ända fram till klockan 12.00 samma dag som transporten ska gå, säger Richard Kirchner
Green Cargos intermodala pendel Malmö – Stockholm, servar såväl tåg som båtar med lastbilsgods till och från Tyskland. När upplägget kopplar samman Trelleborg med linjen till och från Stockholm, blir det en service för ännu fler båtar till och från Tyskland och samt Polen.