Spårvagnsnätet i Florens har nu förlängts med en ny delsträcka på linje T2, som kopplar samman Peretolas flygplats med San Marco-torget. Det är GEST, ett dotterbolag till RATP Dev, som ansvarar för driften av linjen. Sex nya hållplatser och fem kilometer längre linje.
Linje T2 har nu utökats med sex nya hållplatser och en extra sträckning på fem kilometer. Totalt trafikeras linjen av omkring 800 turer per dag. Byggnationen av den nya sträckningen påbörjades den 25 januari.
Miljoner fler resenärer väntas
Under 2024 transporterade linjen 11,5 miljoner passagerare. Med den nya förlängningen beräknas ytterligare 3,4 miljoner resenärer årligen.
Tramtrafiken i Florens utvecklas
– Det här är ytterligare ett steg i utvecklingen av kollektivtrafiken i Florens. Spårvägsnätet växer, och med den här förlängningen kan resenärer ta sig från flygplatsen till den historiska stadskärnan på endast 35 minuter, säger GEST:s vd Denis Ratto.
Framtida satsningar på spårvägar
Utöver linjerna T1 och T2 kommer GEST även att driva den kommande linje T3. Denna planeras att gå mellan Libertà och Bagno a Ripoli.
Spårvägar i Italien
Florens är inte den enda italienska staden med ett spårvägsnät. Spårvagnar finns även i städer som Milano, Rom, Turin, Neapel, Venedig och Messina. I Milano har spårvagnarna varit en central del av kollektivtrafiken sedan slutet av 1800-talet, medan Rom har en kombination av moderna och historiska linjer.
Turin, som var en av de första städerna i Italien att införa spårvagnar, har i dag ett omfattande nät av linjer. Neapel har en mindre spårvagnstrafik, men i Venedig fungerar spårvagnarna som en viktig förbindelse till fastlandet. Messina, på Sicilien, har en modern spårvagnslinje som bidrar till stadens kollektivtrafiksystem.
Den pågående utvecklingen av spårvägar i Italien visar på en återupplivning av detta transportsätt, där fler städer ser det som en hållbar och effektiv lösning för framtidens resande.