Crossrail Ltd har bekräftat att den 21 kilometer långa centrala underjordiska delen av Elizabeth Line mellan Paddington och Abbey Wood i centrala London äntligen kommer att öppna sommaren 2021 och kostnaden för projektet kommer inte att överstiga den extra finansiering som avtalades i december 2019.
Crossrail meddelade nyligen att den senaste prognosen baseras på aktuella framsteg när det gäller att slutföra mjukvaruutveckling för signal- och tågsystemen gemensamt med säkerhetssystem för järnvägen, vilket krävs inför intensivprovningen under kommande höst.
Efter öppningen av den centrala sektionen startar all Elizabeth Line-service mellan Reading och Heathrow i väster via den centrala delen till Shenfield i öst i mitten av 2022. MTR, som använde TfL Rail- service, började driva stopptjänster mellan Reading och Paddington den 15 december och mellan Liverpool Street och Shenfield i juni 2017.
Crossrail gick med på ytterligare finansiering på mellan 400-650 miljoner pund för projektet i november 2019, förutom de ytterligare 590 miljoner pund som avtalades i juli 2018 och de 2,15 miljarder pund som beslöts i december 2018, vilket ökade budgeten till över 18 miljarder pund. Detta jämförs med den ursprungliga budgeten på 14,8 miljarder pund.
TfL räknar med att förlora 1,3 miljarder pund i form av inkomster från passagerare som ett resultat av projektets två-och-ett-halvårsförseningen.
- Vi har en omfattande plan som går ut på att slutföra Elizabeth Line och de milstolpar vi måste klara av under 2020, inklusive testning av signal- och tågsystem och säkerhetsförsäkring, men det finns inga genvägar när det gäller leveransen av denna oerhört komplexa järnväg, konstaterade Crossrails VD, Mark Wild.