Ett konsortium bestående av Alstom och Bombardier presenterade nyligen det första tåget i en framtida tågflotta, som kommer att trafikera Paris regionala express linjenät, RER. Introduktionen ägde rum efter en ceremoni vid Alstoms järnvägscentrum i Valenciennes.
I tågets invigningsceremoni deltog bland annat, Valérie Pécresse, ordförande för Ile-de-France Mobility, Jean-Pierre Farandou, VD och koncernchef för SNCF, Henri Poupart-Lafarge, ordförande och VD för Alstom, Laurent Bouyer, ordförande för Bombardier Transport France och Xavier Bertrand, ordförande för Hauts-de-France regionala regering.
Tågen, som har fått det något krångliga namnet, RER Next Generation (NG), är planerade att starta driften på RER-linjerna D (190 kilometer lång) och E (52,3 kilometer) från slutet av 2021.
Driften på linje E kommer att utvidgas till Nanterre-la-Folie från och med slutet av 2022 och till Mantes-la-Jolie 2024, efter slutförandet av förlängningen av linjen East-West Express Link (EOLE).
Beställningen omfattar 56 stycken 112 meter långa och 15 stycken 130 meter långa tågsätt.
Den längre versionen kommer att ha en kapacitet för 1860 passagerare och serva cirka 1,23 miljoner passagerare per dag. Tågen förväntas också minska trycket på RER-nätverkets huvudlinjer A, B och D med mellan 10 och15 procent.