Kollektivtransportföretaget Transport for London (TfL) meddelade nyligen att företaget skulle behöva cirka 5,8 miljarder pund i form av statligt bidrag för att kunna hålla verksamheten igång i nuvarande form fram till mars 2022.
Bidraget på 5,8 miljarder pund motsvarar ett belopp på cirka 700 pund (767 euro) per invånare i London.
Före Coronaviruspandemin hade TfL gjort stora framsteg när det gällde att förbättra företagets ekonomiska situation. Under de senaste fyra åren hade företaget sparat sammanlagt nästan 1 miljard pund.
Före pandemin var TfL på god väg att avsevärt kunna minska sitt rörelseunderskott (minskning med 86 procent jämfört med perioden 2015/16). Dessutom hade man kassareserver på mer än 2 miljarder pund.
I mars 2020 räknade TfL fortfarande med ett operativt underskott på cirka 200 miljoner GBP i slutet av räkenskapsåret 2019/20 och var på god väg att konvertera rörelseunderskottet på nästan 1,5 miljarder pund 2015/16 till ett operativt överskott på 58 miljoner pund för åren 2022/23.
Men TfLs nuvarande nödfinansieringsavtal löper ut den 17 oktober 2020. Efter att TfLs ekonomi har decimerats av pandemin kan företaget endast fortsätta verksamheten med hjälp av ytterligare bidrag på minst 2 miljarder pund efter att regeringens befintliga finansieringsåtagande för andra halvåret under räkenskapsåret 2020/21 löper ut.
Ytterligare investeringar krävs också för slutförandet av det så kallade Elizabeth Line (Crossrail-projektet), som finansieras gemensamt av staten och TfL. Dessutom måste den föråldrade fordonsflottan i London Metro ersättas. En stor del av Londons tunnelbanetåg är över 50 år gamla.