Kina presenterade en ny prototyp av maglev-tåg med högsta hastighet på 620 km/h

Bilden visar en prototyp av det nya Maglev-tåget i samband med en invigningsceremoni i Chengdu, sydvästra Kinas Sichuan-provins.. Foto: Xinhuai
Bilden visar en prototyp av det nya Maglev-tåget i samband med en invigningsceremoni i Chengdu, sydvästra Kinas Sichuan-provins.. Foto: Xinhuai

Kina presenterade en ny prototyp av maglev-tåg

med designad hastighet på 620 km/h

En ny prototyp av maglev-tåg som använder den

supraledande maglev-tekniken, HTS,

presenteras nyligen i Chengdu, sydvästra Kinas

Sichuan-provins.

Kina rullade nyligen ut en maglev-tågprototyp med en

designad hastighet på 620 km/h. Tåget är

världens första fordon som använder den

högtempererade supraledande maglev-

tekniken, enligt dess utvecklare.

Prototypen, som har designats och utvecklats av

kinesiskt företag har testats på ett

långt testspår av forskare från universitetet i

Jiaotong i Chengdu i Sichuanprovinsen.

Vid lanseringsceremonin observerades det hur

det 21 meter långa silver-svarta loket

svävade långsamt längs banan.

Kina har varit länge världsledande inom

byggandet av höghastighetståg. I slutet av 2020

hade landet 37 900 kilometer

höghastighetståglinjer i tjänst, det längsta nätet i

världen, enligt Kinas ledande järnvägsoperatör.

Maglev-tåg lyfter från spåren och drivs sedan

framåt av kraftfulla magneter för att undvika

hjulspårfriktion.

Landets första kommersiella maglevbana togs i

drift 2003 i Shanghai. Sträckan som är 30

kilometer lång har byggts mellan stadens

centrum och Pudong-flygplatsen. Banan är

baserad på tysk maglev-teknik för

elektromagnetisk upphängning (EMS).

Kinas första maglev-linje med medelhög och låg

hastighet som fullt stöds av landets egen EMS-

teknik startade sin verksamhet i maj 2016 i

Changsha, i Hunan-provinsen. Den har en

designhastighet på 100 km/h.