ILSA har meddelat att det första av dess 23 ETR1000 höghastighetståg har anlänt till Spanien från Italien och ska påbörja tester på den 44,4 kilometer långa sträcken mellan Figueres-Perpignan på gränsen vid Pyrenéerna.
Testningarna flyttas därefter till de tre rutter som ILSA tilldelades i en banauktion av infrastrukturförvaltaren ADIF. Sträckorna är belägna mellan Madrid - Barcelona, Madrid - Valencia och Madrid - Sevilla. ILSA säger att ytterligare två ETR1000-tåg kommer att anslutas som en del av testprogrammet som kommer att avslutas i och med att flottan är certifierad för passagerartrafik.
Den tredje uppsättningen tågset kommer att vara fullt utrustad med en inredning som valts för den spanska marknaden. Flottan monteras av Hitachi Rail Europe vid Pistoia i Italien medan dragloken levereras från den tidigare Bombardierfabriken i Trápaga i Bizkaia.
Tågen har 467 sittplatser och har designats för hastigheter upp till 360 kilometer i timmen. Hastighetsbegränsningen på ADIFs höghastighetsnät är i allmänhet 300 kilometer i timmen, med 310 kilometer i timmen på en del av sträckan Madrid - Barcelona .
ILSA har inte redogjort för det varumärke som man har valt för tågen som kommer att kommer att konkurrera med RENFEs Avlo-tjänster och även med SNCFs lågprisversion Ouigo. ILSAs första rutt blir Madrid - Barcelona. Sträcken Madrid - Valencia startar några veckor senare och Madrid - Córdoba - Sevilla/Málaga/Granada därefter.