Hamburgs S-Bahn, eller stadsbanan, som linjenätet också kallas, har satt samtliga tåg i 490-serien i trafik med omedelbar verkan. Det sista av de 82 fordon som beställdes av tillverkaren Bombardier slutförde nyligen en testserie i Hamburg innan fordonen godkändes.
Tågen i 490-serien kör med så kallade end-to-end-vagnar och är utrustade med passagerar- tv med information, rymliga multifunktionella interiörer och luftkonditionering.
Kollektivtrafikbolaget S-Bahn Hamburg utökade nyligen användningen av tåg från den äldre 472-serien som kompensation för leveransförseningar.
Det finns ett liggande orderalternativ för 64 tåg för ytterligare expansion av det lokala transporterbjudandet i Hamburg.
- Den nya 490-serien erbjuder mycket komfort för våra passagerare. En hög tillförlitlighet är naturligtvis ännu viktigare. Vi arbetade intensivt med detta tillsammans med fordonstillverkaren Bombardier. Tack vare flera programuppdateringar och en reviderad dörrkontroll har serien varit mycket mer stabil än förra året, berättar Kay Uwe Arnecke, vd för S-Bahn Hamburg.
I Tyskland tar nästan 1,3 miljarder passagerare något av de tusentals S-Bahn-tåg i Berlin, Hamburg, Stuttgart, Rhein-Main och München varje år. Det är mer än hälften av alla lokala och långväga resenärer.
De 6 200 anställda i tyskt S-Bahn-system håller i gång flera stora städer och regioner med totalt 24,5 miljoner invånare och deras totala körsträcka motsvarar en resa sex gånger runt jordklotet per dag.