Leo Express uppgraderar sina Stadler-tåg för framtidens elnät

För att integrera det nya 25-kilovoltssystemet krävs anpassningar av både maskinvara och mjukvara hos FLIRT-tågen. Foto: Stadler

Tjeckien och Slovakien moderniserar sin järnvägsinfrastruktur, vilket kräver tekniska uppgraderingar av vissa tåg. Det privata transportföretaget Leo Express har valt att anpassa sina FLIRT-tåg från Stadler med ett nytt traktionssystem. Uppdraget har tilldelats Stadler, som genomför arbetet vid sin anläggning i Frauenfeld.

I takt med att Tjeckien och Slovakien uppgraderar sina järnvägsnät ersätts det nuvarande 3-kilovolts likströmssystemet gradvis med den europeiska standarden för växelström på 25 kilovolt och 50 hertz. För att möta dessa förändringar får Leo Express fem FLIRT-tågsätt en teknisk uppgradering som gör det möjligt att använda båda traktionstyperna.

Ny teknik för en modernare järnväg

– Tack vare denna anpassning kan tågen fortsätta att trafikera alla relevanta sträckor i Tjeckien, Slovakien och Polen oavsett vilken elektrifiering som används, säger en representant för Leo Express.

Stadler fick uppdraget den 23 januari 2025 och genomför uppgraderingen i Frauenfeld, med delaktighet av tjeckiska leverantörer.

Tekniska justeringar i både hård- och mjukvara

För att integrera det nya 25-kilovoltssystemet krävs anpassningar av både maskinvara och mjukvara. Traktionssystemet måste synkroniseras med Train Control and Management System (TCMS), där diagnostiksystemet uppdateras och ett nytt reglage installeras för att växla mellan de båda strömtyperna.

Utöver detta genomförs analyser av tågens vikt, karossens hållfasthet samt tekniska tester för gångegenskaper och bromssystem. Uppgraderingen säkerställer att tågen uppfyller de nya standarderna och kan fortsätta trafikera sitt befintliga linjenät utan begränsningar.

Källa: Stadler