Trafiken genom Berlin Hauptbahnhof ska bli mer flexibel och punktlig. För att möjliggöra detta installeras nu fler växlar och signaler i den underjordiska delen av stationen. Arbetet pågår fram till den 22 april 2025 och innebär att endast fyra av de åtta spåren i Tiefbahnhof kommer att vara i drift under byggperioden.
Tillfälliga avstängningar och ändrade rutter
Under två helger, den 21–24 mars samt under påskhelgen den 18–22 april, kommer Tiefbahnhof att vara helt avstängd. Trots detta kommer Berlin fortsatt att ha goda förbindelser med fjärrtågstrafiken. Under dessa helger kommer dock vissa fjärrtåg inte att stanna vid Berlin Hauptbahnhof och Südkreuz utan istället ledas om till andra fjärrtågsstationer i staden.
Intercity-tåget mellan Warnemünde och Dresden gör ett tillfälligt uppehåll vid Berlin Ostkreuz mellan den 18 februari och 15 april. S-Bahn och den ovanjordiska delen av Berlin Hauptbahnhof påverkas inte av ombyggnadsarbetet.
Regionaltåg får justerade tidtabeller
Ombyggnaden påverkar även regionaltågstrafiken med ändrade tidtabeller för linjerna RE 3, RE 5, RB 14 och RB 23 samt flygplatståget FEX. Bland förändringarna märks:
– Linje RB 14 kör från Berlin-Spandau via Jungfernheide och Berlin-Gesundbrunnen till Berlin-Lichtenberg, där den fortsätter som FEX till flygplatsen BER. – FEX går fortsatt var trettionde minut mellan Berlin-Lichtenberg och BER, med ett extra stopp i Schöneweide. – Linje RE 5 avslutas i Berlin-Gesundbrunnen vid resa från norr. – Linje RB 23 går varannan timme mellan Potsdam-Griebnitzsee och BER, men förbindelsen mellan Golm och Potsdam-Griebnitzsee bibehålls med avgångar varje timme. – Linjerna RE 3, RB 10 och RB 21 påverkas delvis. Vissa avgångar av RE 3 ställs in mellan Berlin-Gesundbrunnen och Berlin-Südkreuz under rusningstid. För RB 21 blir det enstaka inställda tåg mellan Berlin-Jungfernheide och Berlin-Gesundbrunnen. Små förändringar i restider sker också för RB 10 och RB 21. – Linje RE 8 Syd, som drivs av ODEG, avslutas i Südkreuz under byggtiden.
Alla tidtabellsförändringar kommer att finnas tillgängliga på www.bahn.de och i appen DB Navigator.
Behov av kapacitetsökning vid Berlin Hauptbahnhof
Sedan öppningen 2006 har trafiken vid Berlin Hauptbahnhof ökat stadigt. Ett tydligt exempel är den nya timmesförbindelsen med höghastighetståg mellan Berlin och München. Det ökade antalet tåg gör att inpasseringen till Tiefbahnhof ibland försenas när spåren är upptagna.
För att förbättra infrastrukturen används det tyska järnvägsbolaget DB:s program "Kleine und Mittlere Maßnahmen" (KMM), som pågått sedan 2022. Det omfattar åtgärder som fler signaler, extra växlar och övergångsmöjligheter samt fler perronger och förbättrad spårkapacitet.
Målet med programmet är att snabbt förbättra kvaliteten och punktligheten för både resenärer och godstransportörer. Genom dessa insatser kan flaskhalsar undanröjas, driften bli smidigare och tågnätet mer motståndskraftigt. I december 2024 slutfördes den 105:e åtgärden inom ramen för programmet och fler än trettio planeras att genomföras under 2025.
Källa: Deutsche Bahn