Banedanmark har lanserat ett nytt digitalt signalsystem på S-tåglinjen till Farum. Efter en tre månaders inkörningsperiod är Farum-linjen nu redo att gå i skarpt läge. Med lanseringen av Farum-linjen har Banedanmark har nu rullat ut cirka 45 procent av det nya digitala signalsystemet i S-tågnätverket i storstadsområdet.
På linjerna där det nya signalsystemet redan har rullats ut har antalet signalfel halverats, vilket har inneburit fler tåg i tid.
– Vi är oerhört glada över att det nya digitala signalsystemet nu har tagits i bruk på ytterligare en del av S-Bahn. Det är en betydande uppgradering av linjen och hjälper till att ge passagerarna en mer stabil tågoperation med färre förseningar på grund av signalfel, säger Janus Steen Møller, chef för Signal Systems i Banedanmark.
Banedanmarks nya signalsystem ersätter de gamla analoga signalsystemen som utvecklades på 1960-talet. Detta är därför ett stort tekniskt lyft för Farum-linjen. Den faktiska utrullningen av signaleringssystemet på linjen slutfördes i januari. Det har därefter skett en tre månaders inkörningsperiod för det nya signalsystemet.
Så som planerat är Farum-linjen redo att köra igen enligt den normala tidtabellen. I praktiken innebär detta att stationerna Skovbrynet och Dyssegård åter kommer att drivas med 10-minuters drift på vardagar. Det förväntas att hela S-linjen kommer att vara utrustad med Banedanmarks nya signalsystem i slutet av 2022.