Norska järnvägsdirektoratet utreder Nordnorgebanen

Rapporten om Nordnorgebanen kommer att fungera som underlag för beslut om dess genomförande. Foto: David Gubler

Norska transportministeriet har gett det norska järnvägsdirektoratet i uppdrag att genomföra en konceptuell designstudie av den föreslagna Nordnorgebanen. Studien kommer att fokusera på en förbindelse mellan de norra städerna Fauske och Tromsø, en resa som i dag tar cirka åtta timmar med bil.

Konceptet kommer också att undersöka en eventuell tågdning halvvägs vid Narvik mot Harstad. En av övervägandena i studien kommer att vara hur den föreslagna Nord-Norgebanan kommer att påverka Ofotenbanan, som går från Narvik till den svenska gränsstaden Riksgränsen, och den 729 kilometer långa Nordlandsbanan, som förbinder Trondheim och Bodø.

Det norska järnvägsdirektoratet kommer också att behöva överväga sträckans inverkan på rennäringen och på samerna. Konceptstudien kommer att genomföras delvis i takt med ytterligare en studie om transportlösningar för den norra delen av landet. Studien kommer att ingå i regeringens nationella transportplan, som ska i detalj definiera de projekt som ska prioriteras i norr.

Rapporten om Nordnorgebanen kommer att fungera som underlag för beslutsfattande om järnvägskonceptet, men inte innan den utvärderas av en extern part.

År 2019 ansåg det norska järnvägsdirektoratet i en rapport att Nordnorgebanen var ekonomiskt olönsam. Då beräknades linjen kosta minst 11,5 miljarder euro. Studier av projektet har tidigare genomförts 1992 och 2011.