Tågen är av modellen Zefiro Express från tillverkaren Alstom. De ska användas vid fjärrtrafik mellan storstäder i Sverige men också för trafik till Danmark och Norge. Affären innehåller en option på upp till ytterligare 15 tåg.
"Jag är övertygad om att våra kunder kommer att uppskatta våra nya tåg, med hög hastighet, riktigt bra komfort med sköna stolar och bra ljus, samt goda möjligheter att både jobba och koppla av under resan", säger fordonsdirektör Arvid Fredman i ett pressmeddelande från SJ.
Upphandlingen blev klar i december och avtalet skrevs den 5 april. Tågen kostar cirka sju miljarder kronor och är en del av en satsning på totalt tolv miljarder kronor som förutom nya tåg går till upprustning av gamla tåg.
Det första tåget beräknas vara i trafik under 2026.
Enligt SJ kommer de nya snabbtågen bland annat ha plats för cyklar, fullt utrustad bistro, ljuddämpade vagnar, effektiv uppkoppling och radiotransparenta fönster. Tågen ska kunna köra på batteridrift vid störningar i elförsörjningen på linjen.