Talgo har påbörjat tester av vätgaståg vid sin Las Matas-fabrik nära Madrid. I en andra fas av det dynamiska testet kommer Talgo och leverantören av förnybart vätgas, Repsol, att validera tekniken på järnvägsnätet för stambanor runt Madrid och i Extremadura.
TPH2-testtåget består av Travca L-9202 'Virgen del Buen Camino' prototyp för flersystemslokomotiv med variabel spårvidd som utvecklades av Talgo 2005 och som nu har utrustats med bränsleceller samt fem vagnar inklusive en laboratorievagn.
Projektet kommer att stödja utvecklingen av projektet Vittal One som ska användas för kort- och medeldistanstjänster och som förväntas börja testas 2023. Vittal One kommer att kunna använda el- eller vätgaskraft, där batterierna lagrar återvunnen bromsenergi för att ge en kraftförstärkning vid start.
Tåget designas för en maxhastighet på 220 kilometer i timmen i elektriskt läge och 160 kilometer i timmen i vätgasläge. Bränslecellen förbrukar 0,25 kilo vätgas per kilometer vilket ger en räckvidd på 800 kilometer utan laddning.