Göteborgs Spårvägars äldsta spårvagnsmodell M29 ska fortsätta att gå i trafik fram till 2026, då den kommande modellen M34 tar över stafettpinnen. Därför får majoriteten av vagnarna nu en rejäl dos kärlek och underhåll både på hemmaplan och på tågskadecenter i Västerås. Fordonsförvaltningen på Göteborgs Spårvägar har gjort en ordentlig genomgång av alla M29:or och skapat en prioriteringslista.
– Vi har tittat på vagnarnas befintliga skick, vilka större händelser och reparationer varje vagn haft under sin livstid och prioriterat att underhålla de vagnar som bedöms kunna rulla trafiksäkert fram till 2026, säger Arvid Holm, fordonsspecialist på Fordonsförvaltningen som ansvarat för planering och upphandling av M29:ans underhåll.
I oktober kommer den första av totalt 20 vagnar skickas till Tågskadecenter i Västerås för rostlagning. Alla vagnarna beräknas vara klara om 12 månader och därefter finns det möjlighet att skicka ytterligare 20 vagnar om behovet finns. På hemmaplan får vagnarna riktade åtgärder på el- och luftsystem i verkstaden på Majornadepån och komponentverkstaden på Rantorget renoverar komponenter igen i större skala. Även vagnarnas styrsystem får nya, fräscha komponenter.
– Vi gör detta större underhåll både för att M29:orna ska få ett bättre och värdigare slut än M28:orna men framförallt för att ta höjd tills att M34:orna är på plats så att vi kan uppfylla behovet av spårvagnar som behövs ute i trafiken, säger Arvid.
M29:orna byggdes av Hägglund mellan 1969-1972 i Örnsköldsvik. Vagnarna baseras på den äldre Hägglundsvagnen M25 som byggdes i slutet av 50-talet och rullade i Göteborg fram till 1997. Eftersom de har mycket gemensamt tog Arvid en tur till spårvagnsmuseet i Gårda.
– För att förbereda upphandlingen gick vi en vända till spårvagnsmuseet för att sammanställa originalritningarna av både M29 och M25 eftersom vagnarna har så mycket gemensamt. Dessa gamla, handritade ritningar visar verkligen vilket hantverk dessa vagnar är, avslutar Arvid.