Med drygt sex veckor kvar till jul har bokningarna inför jul och nyår tagit fart hos FlixBus och FlixTrain. Bokningarna inför årets julresor har redan överstigit fjolårets med över 300 procent. Bara det senaste dygnet kan FlixBus konstatera att antalet sökningar av julbiljetter gått upp med hela 40 procent. Konkurrenternas prissättning i kombination med att svensken får allt mindre pengar i plånboken kan ligga bakom den ökade efterfrågan tror FlixBus.
FlixBus och FlixTrain kan konstatera att intresset för årets jul- och nyårsresor har startat betydligt tidigare i år än föregående år. FlixBus släppte sina julbiljetter i oktober, FlixTrain fick vänta något på grund av Trafikverkets planeringsproblematik. Trots det var FlixTrain först ut med att sälja årets jul och nyårsbiljetter mellan Stockholm och Göteborg.
– Våra resenärer har varit ute i god tid med att säkra sina biljetter inför årets största resehelg. Vi ser en stor efterfrågan efter hållbart resande till lågt pris och vi erbjuder de bästa priserna på marknaden för både buss och tåg. Med tanke på konkurrenternas prissättning i kombination med att svensken får allt mindre pengar i plånboken tror vi att fler resenärer kommer att dras till prisvärda alternativ, säger Peter Ahlgren, vd på FlixBus i Sverige.
Julresandet startar omkring den 21 december och är som störst dagen före julafton och annandag jul. FlixBus och FlixTrain har satt in extra avgångar på de mest reseintensiva dagarna. Buss och tågbolaget räknar med slutsålda avgångar innan och under julhelgen.
– Efterfrågan kommer bara att öka ju närmre jul vi närmar oss. För oss är det positivt att allt fler bokar sina resor tidigt. Ju tidigare resenärerna bokar, desto bättre kan vi planera trafiken och desto lägre biljettpris får resenären. Vårt mål är att alla ska ha råd att resa i jul, avslutar Peter Ahlgren.