Större last och färre tåg – DB Cargo satsar på längre godståg mellan Tyskland och Sverige

DB Cargo har tillsammans med DB Cargo Scandinavia och Trafikverket möjliggjort för transport med extra långa godståg, uppemot 835 meter långa, mellan Tyskland, Danmark och Sverige. Foto: DB Cargo

DB Cargo inför reguljär trafik med upp till 835 meter långa godståg mellan Tyskland och Sverige. Den nya lösningen ökar transportkapaciteten och innebär förändringar i godstrafiken mellan länderna.

Från tidtabellsskiftet 2024/2025 kommer järnvägslogistikföretaget att köra längre godståg mellan Maschen i Tyskland och Malmö i Sverige. Tågen, som blir upp till 835 meter långa, kommer att trafikera sträckan sex dagar i veckan. Jämfört med de nuvarande godstågen på 730 och 740 meter innebär detta en kapacitetsökning på upp till 13 procent.

Den förlängda tåglängden gör det möjligt att transportera mer gods utan att använda fler tåg. Godståg har betydligt lägre koldioxidutsläpp än lastbilar, vilket påverkar miljöbelastningen.

– Att kunna köra längre tåg från Tyskland till Danmark och Sverige är en viktig milstolpe för godstransporter på järnväg. Det gör transporterna både grönare och mer effektiva genom att vi kan ta fler vagnar. Gränsöverskridande samarbete är viktigt för att säkra de europeiska korridorerna, och det extra långa godståget är ett bra exempel på när det fungerar, säger Birgit Wirth, VD för DB Cargo Scandinavia.

Anpassningar i infrastrukturen

För att möjliggöra längre godståg har DB Cargo samarbetat med DB Cargo Scandinavia och Trafikverket. Infrastrukturbegränsningar, särskilt på Öresundsbron, har hanterats för att säkerställa att tågen kan köras utan hinder.

Projektet är en del av ett långsiktigt arbete inom forskningssamarbetet Shift2Rail och FR8RAIL IV. Syftet är att anpassa den europeiska infrastrukturen för längre godståg med högre kapacitet.

– Den största kostnaden för tågoperatörer är vanligtvis lokomotivet och dess förare, som är fasta kostnader för ett tåg. Varje extra vagn innebär dock en intäkt för operatören och en extra transportkapacitet. Därför behöver vi kraftfulla lok, långa sidospår (835 till 1050 meter) och höga hastigheter (100 till 120 km/h), säger Hans Boysen, projektledare på Trafikverket.

Påverkan på godstrafiken

De längre tågen påverkar transportmöjligheterna för olika industrier, bland annat fordons- och stålproduktion samt sektorer kopplade till konsumentvaror och logistik för vätgas och koldioxid.

I framtiden väntas Fehmarn Bält-förbindelsen ge ytterligare förbättringar för godstransporter mellan Tyskland och Sverige. Den fasta förbindelsen beräknas minska transporttiderna och möjliggöra effektivare godstransporter.

b
Det första reguljära godståget på 832 meter uppmärksammas av involverade i projektet. Däribland representanter från DB Cargo, DB Cargo Scandinavia och Trafikverket. Foto: DB Cargo