Tjeckiska järnvägarna (České dráhy) har lagt ut ett anbud på leverans och service av 15 tåg som drivs av batterier samt kontaktledning.
Tågen bör ha en räckvidd på minst 80 kilometer i batteriläge och kommer att tas i trafik i regionen Mähren-Schlesien. České dráhy planerar att förvärva batteritågen för olika regioner i Tjeckien.
"Planen att distribuera batteritåg har gått mest framåt för regionen Mähren-Schlesien, för vilken vi nu planerar att köpa 15 batterienheter", säger Michal Krapinec, styrelseordförande och VD för České dráhy.
Utplaceringen av de första batteritågen förväntas vara 2025. Den förväntade investeringsvolymen, inklusive köp av tåg, utvalda reservdelar och service under en period av 15 år, är cirka 140 miljoner euro (3,4 miljarder tjeckiska kronor).
Eftersom tågen kommer att kunna köra både under kontaktledningen och även fortsätta i områden utan kontaktledning blir det mindre behov av förflyttningar.
– Passagerare kommer inte längre att behöva byta mellan el- och dieseltåg. Vi kommer att erbjuda direktförbindelser utan överföringar från olika hörn av regionen, till exempel från Krnov eller Budišov nad Budišovka, direkt till Ostravas centrum, samtidigt som vi ersätter dieseldrivna tåg och minskar utsläppen av växthusgaser säger Krapinec.
Tågspecifikationer
I framtiden planerar České dráhy också att skaffa en annan typ av batteritåg med endast 25 kV 50 Hz AC och batterikraft för regioner med ett enda strömförsörjningssystem.
– Tågen kommer att ha låggolvsvagnar med luftkonditionerade kupéer, minst 135 platser i 1:a och 2:a klass, moderna audiovisuella informationssystem och eluttag för att driva passagerarelektronik eller Wi-Fi och plats för personer i rullstol, barnvagnar och cyklar säger Jiří Ješeta, styrelseledamot och biträdande generaldirektör för ČD för passagerartransport.
Batteritågen kommer att utrustas med European Train Control System (ETCS) och GSM-R kommunikationssystem. När de drivs av luftledningarna kommer de att ha en maxhastighet på 160 kilometer i timmen. Med batterierna ska tågen nå 120 kilometer i timmen. Enheterna kommer att utrustas med ett återvinningssystem som gör att den elektricitet som produceras under bromsning kan återföras till dragnätet eller till batterierna, vilket minskar energibehovet.
České dráhy planerar att investera mer än 4 miljarder euro (100 miljarder tjeckiska kronor) i förnyelse av tåg till 2030. För närvarande är också under beställning 110 RegioPanter elektriska enheter, 76 PESA motorenheter, 20 nio bilars ComfortJet snabbtåg och 50 Siemens Vectron elektriska lok för en hastighet av 230 kilometer i timmen.