Under hösten genomför Trafikverket både geotekniska och hydrologiska fältundersökningar längs sträckan Tolvforsskogen-Kringlan. Avsikten med undersökningarna är att samla in mer information om markens egenskaper samt att utvärdera hur jord- och bergmassor kan hanteras och användas i projektet gällande det nytt dubbelspåret mellan Gävle–Kringlan (Axmartavlan).
Geotekniska undersökningar
Vid de geotekniska undersökningarna kommer Trafikverket att borra i marken med en borrbandvagn för att analysera markens egenskaper.
Hydrologiska undersökningar
De hydrologiska undersökningarna innebär att grundvattenrör placeras i marken för att mäta befintliga grundvattennivåer. Syftet med dessa undersökningar är att få en djupare förståelse för markens egenskaper samt hur jord- och bergmassor kan hanteras och användas i projektet.
Om projektet
Järnvägen längs Ostkustbanan (inklusive Ådalsbanan) är ett strategiskt viktigt stråk i Sverige och Europa för både gods- och persontrafik. Stråket Gävle–Sundsvall och vidare mot Västeraspby norr om Kramfors har betydande brister i utbud, kapacitet och restider.
Trafikverkets val att bygga dubbelspåret Gävle–Kringlan i ny sträckning är främst att öka kapaciteten och minska restiderna. Järnvägen ska bli effektivare där fler och längre tåg kan köra tätare turer utan att vänta in mötande tåg. Målsättningen är en modern järnväg som möjliggör restid Gävle–Sundsvall en timme.
Grunden för järnvägens nya sträckning är att den ska ges ett sådant läge och utformas på ett sådant sätt att ändamålet uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet till en skälig kostnad.
Källa: Trafikverket