Nya RER NG-tåget tas i bruk på RER D-linjen i Île-de-France

RER NG är ett "säkert tåg" med 54 informationsskärmar och 54 övervakningskameror enligt Alstom. Foto: Alstom

RER NG, det nya generationståget från Alstom, har tagits i kommersiell drift på RER D-linjen i Île-de-France Mobilités-nätverket. Tåget började rulla på RER E-linjen i november 2023 och har successivt införts på RER D-linjen sedan dess.

RER NG är utformat för att möta behoven i tätbefolkade områden och förbättra resupplevelsen för de hundratusentals pendlare som dagligen använder RER D- och E-linjerna. Tåget erbjuder mer utrymme, modern design och högre komfort.

– Införandet av RER NG på RER D-linjen markerar en viktig milstolpe för transporten i Île-de-France-regionen, säger Henri Poupart-Lafarge, vd för Alstom – Våra team arbetar nära SNCF Voyageurs och Île-de-France Mobilités för att garantera en service som motsvarar passagerarnas förväntningar.

Om RER NG

RER NG är helt finansierat av Île-de-France Mobilités och designat för att förbättra komforten och regelbundenheten på RER D- och E-linjerna. Tåget är av dubbeldäckartyp och anpassat för kapacitets-, tillgänglighets- och flödeskrav.

Design som möter behoven

RER NG har en öppen arkitektur med breda dörrar, vilket underlättar på- och avstigning. Tåget erbjuder flera reseområden: rymliga vestibuler för korta resor, sittplatser på övre däck för längre resor och flexibla utrymmen på nedre däck för resor under 20 minuter.

Komfort och information

Tåget är utrustat med luftkonditionering, LED-belysning anpassad efter tidpunkt och USB-uttag. Det finns även skärmar med snabb tillgång till trafikinformation och ergonomiska säten för ökad komfort.

Pålitlighet och prestanda

RER NG bygger på Alstoms lösningar för stads- och förortståg. Med åtta motorboggier har tåget bättre acceleration och inbromsning, vilket ger fördelar för trafiken.

Industrisamarbete och utveckling

Projektet är ett resultat av nära samarbete mellan Alstom, SNCF Voyageurs och Île-de-France Mobilités. Tågen är designade och monterade vid Alstoms anläggningar i Valenciennes-Petite Forêt och Crespin, med komponenter från flera franska fabriker.

Fakta om RER NG

  • Totalt 166 tåg beställda: 130 för RER E och 36 för RER D

  • Maxhastighet: 140 kilometer i timmen

  • Åtta motorboggier per tågset

Specifikationer för RER D-tåget

  • Längd: 130 meter

  • Sju vagnar per tågset

  • 1 861 platser, varav 606 sittplatser

  • Mer än 320 kilometer kablar

  • 310 USB-portar

  • 54 informationsskärmar

  • 54 övervakningskameror

Alstom är ett registrerat varumärke tillhörande Alstom Group.

Källa: Alstom