Alstom slutför omfattande uppgradering av South Western Railways Class 458-tåg

Uppgraderingen, som finansierats av Porterbrook, en ledande brittisk aktör inom tågfinansiering, har också gynnat den brittiska industrin. Över 80 % av den totala investeringen på 25 miljoner pund har gått till brittiska leverantörer. Foto: Alstom

Alstom, globalt ledande inom smart och hållbar mobilitet, har slutfört en uppgradering av South Western Railways (SWR) Class 458-flotta. Projektet, som har kostat 25 miljoner pund, har förbättrat både prestanda och passagerarupplevelse för tågen.

Arbetet omfattade 28 fyravagnståg som moderniserades vid Alstoms transportteknologicenter i Widnes. Varje tåg har nu 234 säten i en två-och-två-formation, alla utrustade med ryggstödsbord och laddningsuttag. Dessutom har varje vagn två bord med trådlösa laddningsmöjligheter och plats för två rullstolsanvändare. Samtidigt har tågens utsida uppdaterats med SWR:s nya färgschema.

I Widnes genomfördes också omkonfigurationer för snabbare acceleration och nya mattor lades i hela tåget. Vid Alstoms anläggning i Crewe genomgick de motoriserade hjulparen omfattande renoveringar, vilket har höjt tågens toppfart från 75 till 160 kilometer i timmen.

– Denna uppgradering visar Alstoms engagemang för att leverera smartare, mer hållbara och passagerarorienterade mobilitetslösningar, sade Peter Broadley, Alstoms tjänsteman för Storbritannien och Irland.

Tågens nya uppdrag på SWR:s nätverk

Den sista enheten, 458414, lämnade Widnes efter en firandeceremoni den 12 december. Dessa tåg kommer att sättas i trafik våren 2025 och användas på SWR:s förortsnätverk.

– Vi är glada att välkomna vår nyrenoverade Class 458-flotta tillbaka till nätverket. Dessa uppgraderade tåg ger en betydligt förbättrad kundupplevelse, med bättre sittplatser, laddningsmöjligheter och plats för rullstolsanvändare, sade Neil Drury, chef för teknik och infrastruktur på SWR.

Investeringsprojekt som stärker Storbritanniens tågindustri

Porterbrooks tjänstedirektör Andy Bagguley lyfte fram vikten av att anpassa tågen efter förändrade passagerarbehov.

– Våra Class 458-tåg har tjänat South Western Railways rutter i 25 år. Behoven hos passagerare förändras över tid, och därför investerar vi kontinuerligt i vår flotta för att möta dessa förväntningar, sade Bagguley.

Alstoms roll inom brittisk järnvägsindustri

Alstoms anläggning i Widnes, som öppnade 2017, är Storbritanniens största och mest avancerade centrum för modernisering av tåg. Samtidigt är Crewe-anläggningen ett kompetenscentrum för boggi- och drivmotorrenovering, där över 20 000 boggier har renoverats de senaste tio åren. I framtiden kommer även boggier till höghastighetståg för HS2-projektet att monteras och underhållas här.

Källa: Alstom