En ny milstolpe har nåtts när ännu en tunnelborrmaskin inom HS2-projektet har avslutat sin åtta kilometer långa färd under London. Tunnelborrmaskinen, som kallas Sushila, nådde nyligen ventilationsschaktet vid Green Park Way i Ealing efter två års arbete. Arbetet genomfördes med en innovativ metod som använde högt vattentryck för att stabilisera marken på platsen.
Den nya metoden gör det möjligt för tunnelborrmaskinen att bibehålla tryck medan tätning appliceras från tunnelväggen för att förhindra vatteninträngning. Maskinen kommer att tas bort när området har avtrycksats.
– Detta är vårt första genombrott för Northolt-tunneln och resultatet av många års arbete från våra entreprenörer, säger Malcolm Codling, projektledare för HS2:s tunnlar i London.
– Vi är i fas för att färdigställa vår första tunnel för HS2-tåg under huvudstaden till slutet av 2025, samtidigt som vi förbereder oss för att föra HS2-tunnlarna in i centrala London vid Euston.
Fyra maskiner för att färdigställa Northolt-tunneln
Sushila är den första av fyra borrmaskiner som ska slutföra den 13.7 kilometer långa Northolt-tunneln. Tunneln kommer att transportera höghastighetståg mellan HS2:s huvudstation vid Old Oak Common i västra London och förorten West Ruislip.
Varje maskin, tillverkad av Herrenknecht AG, avslutar sin resa vid Green Park Way och når både huvud- och satellitschakt med en genomsnittlig hastighet på ungefär sexton meter per dag.
Samarbete och teknisk expertis
Byggandet av Northolt-tunneln har hittills hanterats av ett konsortium bestående av Skanska, Costain och STRABAG (SCS). Dessa företag ansvarar också för att bygga HS2:s tunnel mot Euston i östlig riktning.
– Ankomsten av Sushila vid ventilationsschaktet vid Green Park Way markerar ett stort steg i leveransen av Northolt-tunneln och den nya järnvägen, säger James Richardson, vd för SCS JV.
– Denna framgång återspeglar det enorma arbete som hela teamet har lagt ner, där vi har samlat global expertis för att leverera denna tekniskt komplexa del av projektet.
Fortsatta framsteg för HS2-tunnlarna
Arbetet med de återstående borrningarna fortskrider enligt plan. Tre ytterligare tunnelborrmaskiner arbetar vidare med Northolt-tunneln och två maskiner förbereds för att påbörja borrning av Euston-tunneln.
HS2-projektet, som syftar till att förbättra landets järnvägsinfrastruktur, fortsätter därmed att göra viktiga framsteg mot färdigställandet av dessa avgörande tunnelsektioner.
Källa: Railway News