Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten. Materialstabilitet i alla relevanta väderförhållanden är därför avgörande, även under hela livslängden. Med kortare livslängd måste tätare inspektioner utföras för att kontrollera deras skick.

Underhåll och sliperbyte ökar de totala kostnaderna då merkostnader uppstår för materialanskaffning och sliperbytearbeten. Dessutom måste järnvägsoperatören ofta också stå för intäktsbortfall och extra kostnader på grund av stängning av linjer, omledningar och kompensation för förseningar/tåginställningar.

Det finns bevisade livslängder för de vanligaste slipermaterialen som trä, betong och stål. Bevis på livslängd väntar fortfarande för alternativa träimpregnering (i stället för kreosot) och många nya plastslipers. Deutsche Bahn (DB) beräknar för närvarande följande genomsnittliga livslängd för sliprar beroende på materialkategori (se tabell). Men som praxis visar är det stora skillnader beroende på kvalitet, materialsammansättning och valda tekniska lösningar.

b

Betongs hållbarhet påverkas till exempel av många faktorer och i vissa fall behövde slipers bytas ut efter bara 10 år. Beroende på träslag behövde obehandlade träslipers bytas ut efter bara 5 år, bland annat för att den nödvändiga utdragningskraften från borrhålen inte längre finns. Beroende på användningsplatsen, t.ex. på en bro eller i mycket fuktiga delar av banan kan livslängden därför variera mycket.

b
FFU ersätter trä – DB-bro i Minden 

FFU® (Fibre Reinforced Foamed Urethane) slipers, som utvecklades på 1970-talet av SEKISUI tillsammans med de japanska järnvägarna, har varit i kontinuerlig användning sedan 1980 över hela världen utan att någon behöver bytas ut på grund av ålder. Materialtester av järnvägsinstitut bekräftar en livslängd på minst 50 år, men många experter uppskattar att den är betydligt längre.

Eftersom FFU® inte kräver någon impregnering för att vara rötsäker och UV-stabil, bidrar den också aktivt till miljö- och dricksvattenskydd och sätter därmed den höga standarden världen över för säkra och hållbara sliprar. På grund av den höga globala efterfrågan tillverkas FFU® nu inte bara i Japan, utan sedan 2023 även i Europa, i en ny, modern fabrik i Roermond (NL).
b
Kontakt: delfs@sekisui.de
www.sekisui-rail.com 

Global