Intresset för den nya järnvägsmässan Train & Rail i Stockholm 25–27 april nästa år är enormt och bokningarna kommer in i en strid ström.
– Det är naturligt då vi bygger en stark och relevant mötesplats tillsammans med branschen, konstaterar Monika Johannesen, projektledare.
Listan börjar bli lång med Alstom, Euromaint, Vossloh och Faiveley/Wabtec som några av de större bokade utställarna på Stockholmsmässans nya nordiska mötesplats för hållbara järnvägstransporter. Hela listan hittar du HÄR!
Behovet av en ny och fungerande mötesplats för beslutsfattare i järnvägsbranschen är stort och intresset för hållbara transporter på räls är större än någonsin.
Spännande och inspirerande
– Det här är något som branschen efterfrågat i många år. Vi ser fram emot några spännande och inspirerande dagar med möten, affärer och branschsamtal, där vi diskuterar och löser framtidens viktigaste infrastrukturutmaningar och transportfrågor, säger Monika Johannesen.
Train & Rail går av stapeln 25–27 april nästa år och Vossloh Nordic Switch Systems vd Bertrand Gryspeert var en av dem som bestämde sig tidigt.
Vi tror starkt på Train & Rails ambition att vara mötesplatsen för gemensam kraftsamling inom järnvägsbranschen. Järnvägen står inför stora utmaningar de kommande åren och då måste vi alla hjälpas åt för att lyckas, säger han.
Vad har Vossloh Nordic för målsättning med Train & Rail?
– Vi vill bygga nätverk och bidra i diskussioner som stöttar branschens gemensamma utveckling. Som företag vill vi bidra till en bättre järnväg med det som vi är bäst på. Vi vill prata om och bidra till högre tillgänglighet till järnvägssystemet och lägre livscykelkostnader.
– Vi ser att branschen och Trafikverket kan samverka ännu mer och hitta fram till välplanerade och smarta underhållskoncept.
– Vi tillhör en avancerad tillverkningsindustri med en stark bas i Sverige. Historiskt sett har vi inte varit mycket involverade i vad som händer med produkterna efter att de lämnat fabriken. Det vill vi ändra på. Industrin och dess processtänk har enormt mycket att bidra med.
Hur kommer det sig att Alstom har bestämt sig för att delta på Train & Rail?
– Train & Rail är ett bra tillfälle att träffa branschaktörer och vara med och påverka framtidens järnvägssektor. Vi ser jättemycket fram emot att delta och har stora förhoppningar på ett kreativt angreppssätt på mässformatet, säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom Sverige.
Vad har Alstom för målsättning med Train & Rail?
– Alstoms mål är att ha aktiv dialog, påverka och driva järnvägsbranschen framåt.
Läs gärna hela intervjun med Maria Signal Martebo HÄR!
Euromaint kommer också att ställa ut på Train & rail.
Var har Euromaint för målsättning med mässan?
– Vi vill bättre förstå hur järnvägsmarknaden utvecklar sig och hur Euromaints lösningar kan spela en viktig roll. Det handlar om hur vi kan få ut nya idéer till branschen, säger Gorka Tamayo som är vd för Euromaint-gruppen.
Läs gärna hela intervjun med Gorka Tamayo HÄR!
Magnus Larsson är Regionchef Norden för Faiveley/Wabtec, en av de större aktörerna i Norden som tillverkar alla delsystem som finns på ett tåg, förutom själva korgen och inredningsdetaljer.
Hur kommer det sig att Wabtec har bestämt sig för att delta på Train & Rail?
– Vår förhoppning är att den ska bli den nya nordiska branschmässan framöver. Som medlemmar i Swedtrain har vi drivit på att skapa en ny branschmässa på den nordiska marknaden som är lätt att ta sig till. Med en mässa i Stockholm så blir upptagningsområdet större, och det är även lättare för utomnordiska aktörer att ta sig dit.
Vad har Wabtec för målsättning med Train & Rail?
– Att interagera med branschkollegor och hitta fler kontakter. Att marknadsföra oss själva och hitta fler affärer. Men också att stärka vårt varumärke i Norden och attrahera fler medarbetare.
Läs gärna hela intervjun med Magnus Larsson HÄR!