Ställningstagande för ny järnväg Göteborg - Borås

Foto: Västsvenska Handelskammaren

Att resa mellan Göteborg och Borås med tåg ska inta ta mer än 35 minuter och Landvetter flygplats och Mölndal behöver egna stationer. Det är tre av flera välkomna ställningstaganden som västsvenska politiker nu lyfter till regeringen angående frågan om ny järnväg mellan Göteborg och Borås meddelar Västsvenska Handelskammaren.

Sex västsvenska kommuner, Västra Götalandsregionen och andra berörda aktörer har presenterat sina gemensamma krav till regeringen angående ny järnväg mellan Göteborg och Borås.

”Vi uppskattar att kommunerna och Västra Götalandsregionen är tydliga i sitt budskap till regeringen. Den nya järnvägen möjliggör för en större arbetsmarknadsregion och halverar restiden mellan Göteborg och Borås. Utan ny järnväg kan inte Västlänken nå sin fulla effekt. En ny modern järnväg är en förutsättning för att folk ska välja tåget, samtidigt som det ger västsvenska företag tillväxtmöjligheter i framtiden”, säger Johan Trouvé, VD på Västsvenska Handelskammaren.

Aktörerna understryker också i sitt svar att spåren bör kunna fortsätta till Ulricehamn och Jönköping vidare mot Stockholm, då detta både skapar en större arbetsmarknadsregion och en robusthet som ger trygghet för Sveriges två viktigaste/största tillväxtområden.

Att resa mellan Göteborg och Jönköping skulle ta runt en timma. Detta kommer innebära att tre arbetsmarknadsregioner slås samman vilket främjar tillväxt och skapar större möjligheter för företagen att hitta rätt kompetens.

”Varför begränsa sig till att enbart knyta ihop Göteborg och Borås när enbart ytterligare sju mil järnväg vidare till Jönköping skulle skapa ett tillväxtstråk med en miljon invånare, fyra universitet och högskolor samt en internationell flygplats?”, avslutar Johan Trouvé.

Källa: Västsvenska Handelskammaren