Att ta del av digitala tjänster för arbete och fritid under resan är en viktig faktor för utvecklingen av tågresandet i Sverige och därmed för möjligheten kunna bo och driva företag i hela landet. Uppkoppling på tåg är dock en komplex utmaning där många aktörer behöver förena sina krafter för att gemensamt kunna åstadkomma att resenärer får bra och stabila digitala tjänster utan avbrott under hela sin resa, förklarar Tågföretagen.
I rapporten till regeringen ”Bättre mobil uppkoppling för tågresenärer i hela Sverige” föreslår Post- och Telestyrelsen en tydligare inriktning och förväntansnivå från politiken för uppkoppling ombord på tåg.
– En tydligare politisk inriktning underlättar för alla aktörer att gå i takt mot en gemensam målsättning. Det ger också marknadsaktörer förutsägbarhet vilket är en nyckelfaktor för att kunna investera i infrastruktur, säger Robert Liljeström, näringspolitisk expert på TechSverige.
Post- och Telestyrelsen har också som förslag att Trafikverket tar en aktiv roll i arbetet och bland annat ser över möjligheten att upprätta bättre täckning och kapacitet i tunnlar, och reda ut hur den egna infrastrukturen bättre ska kunna nyttjas av andra aktörer för utbyggnad av mobiltäckning.
– Vår förhoppning är nu att regeringen tar rapporten vidare så fort som möjligt. Vi ser fram emot det fortsatta arbetet och tillsammans kunna bidra till att Sveriges tågresenärer kan dra nytta av digitaliseringens möjligheter på sina resor, säger Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på Tågföretagen.