Lommabanan öppnades för persontåg i december 2020. Nu fortsätter Trafikverket att bygga ut banan med tätare tågtrafik och nya stationer. Trafikverket gör även signalåtgärder på sträckan för att få bättre koll på tågtrafiken. Just nu pågår arbetet med miljökonsekvensbeskrivningar för järnvägsplanerna av sträckan.
Lommabanan ska möjliggöra persontrafik och underlätta pendling, samt bidra till ett mer klimatanpassat transportsystem. Banan går mellan Kävlinge och Arlöv, via Furulund, Flädie och Lomma. Den är en 19 kilometer enkelspårig bana och är en del av godsstråket mellan Ängelholm och Trelleborg. I Arlöv ansluter spåren till södra stambanan.
Nu har Lomma och Furulund fått nya stationer och nu byggs det fler. I Lommabanan, etapp 2 bygger Trafikverket stationer i Alnarp och Flädie. I Lommabanan etapp 2 ingår utbyggnad av mötesspår och plattformar i Flädie och Alnarp. Projektet omfattas av två järnvägsplaner, en för Alnarp respektive en för Flädie.
I Alnarp möjliggörs en ny station för resandeutbyte med plattformar på vardera sida av spåren samt ett nytt mötesspår. Befintlig plankorsning vid Sundsvägen stängs, för att ersättas med en planskild gång- och cykelpassage under järnvägen.
I Flädie omfattar planen att befintligt mötesspår förlängs samt att en ny station för resandeutbyte med plattformar på vardera sida av spåren möjliggörs.
Källa: Trafikverket