Nu planeras det för att två förbigångsspår öster om Katrineholm C ska byggas. Det görs för att öka kapaciteten på Västra stambanan mellan Gnesta och Hallsberg. Målet är att skapa förutsättningar för norr- och södergående godståg till och från Stockholm på Västra stambanan.
Trafikverket ska bygga två förbigångsspår öster om Katrineholm C, totalt cirka tvåtusentvåhundra meter. Dessutom byggs cirka en kilometer serviceväg på ömse sidor, för att de ska kunna bygga och underhålla de nya spåren. Trafikverket kommer även att bygga teknikhus och förstärka anslutande vägar.
Stora kapacitetsproblem mellan Gnesta och Hallsberg
Västra stambanan mellan Gnesta och Hallsberg är en knappt fjorton mil lång dubbelspårssträcka med stora kapacitetsproblem. Spårkapaciteten har länge varit för låg för att Trafikverket ska kunna möta marknadens efterfrågan på tåglägen och tågtrafikens utveckling. Det har resulterat i att person- och godståg inte kunnat köras på önskade tider. Dessutom får många tåg stora förseningar på grund av att de hinner upp ett långsammare tåg, och inte kan passera.
Mellan Järna och Hallsberg är det dubbelspår med möjlighet för tåg att passera ett annat tåg (förbigångsspår) på cirka 25 procent av driftsplatserna längs hela sträckan. Det är två kategorier av tåg som drabbas:
- Godståg från Stockholm som vill avgå under eftermiddagen i riktning mot Hallsberg, men som på grund av persontrafikens högtrafikperiod tvingas att lägga sina avgångar allt tidigare.
- Godståg från Hallsberg mot Stockholm som har problem att komma iväg. Det krävs en tidslucka på 50 minuter mellan de snabbgående persontågen för att ett godståg ska få ett läge i tidtabellen. Detta framtvingar stora anpassningar av när godstågen avgår mot Stockholm.
Källa: Trafikverket