Ny Öresundsförbindelse kan minska antalet godståg med 70 procent

Öresund. Foto: julian hochgesang/unsplash

Ökande godstrafik bidrar till kapacitetsproblem på järnvägen i Skåne. Enligt Trafikverkets basprognos kommer det 2040 köra 69 godståg varje dygn mellan Malmö och Lund. Genom att bygga en ny Öresundsförbindelse med godstågskapacitet från Landskrona till Köpenhamn kan antalet godståg Malmö-Lund minska med 70 procent enligt nya beräkningar.

Europaspåret är enda förslaget till en ny Öresundsförbindelse som kan skapa ny kapacitet till godståg. Förslaget skulle skapa ett nytt attraktivt stråk för godståg till och från Sverige via Landskrona-Teckomatorp-Eslöv. Det skulle innebära färre godståg på Öresundsbron och de hårt belastade spåren Malmö-Lund-Eslöv och Malmö-Kävlinge-Teckomatorp. Därmed skapas möjligheter för förbättrad persontrafik och arbetspendling.

– Vi vet att godstågstrafiken över Öresund kommer öka kommande år inte minst när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029. Med Europaspåret skulle en stor del av godstrafiken flyttas från Öresundsbron till Europaspåret och därmed skapas möjligheter för bättre arbetspendling i Skåne, säger Christian Alexandersson, projektägare för Europaspåret.

Enligt Trafikverkets basprognos kommer det 2040 köra 69 godståg varje dygn på sträckan Malmö-Lund-Eslöv. Nya beräkningar visar att Europaspåret skulle minska antalet godståg med 70 procent till 21 godståg. På sträckan Malmö-Kävlinge-Teckomatorp minskar godstågen med hela 90 procent 2040 från 29 enligt basprognosen till 3 med Europaspåret. 

bild

Antal godståg per dygn 2040
Illustrationen visar antalet godståg per dygn 2040 på järnvägsstråk i Skåne enligt Trafikverkets basprognos.
Röd markering = stråk med stora kapacitetsbegränsningar.
Gul = stråk med medelstora kapacitetsbegräsningar.
Grön = stråk med små eller inga kapacitetsbegränsningar.
Bild: Europaspåret
bild

Antal godståg per dygn 2040 med Europaspåret
Illustrationen visar antalet godståg per dygn 2040 på järnvägsstråk i Skåne med Europaspåret. 
Europaspåret ändrar godsflöden till och från Skåne vilken innebär att färre godståg vill köra via Öresundsbron och stråken Malmö-Lund-Eslöv och Malmö-Kävlinge-Teckomatorp som därmed avlastas.
Bild: Europaspåret

– Att en ny Öresundsförbindelse kan förändra järnvägstransporterna och frigöra kapacitet är ett viktigt perspektiv som bör ingå i Trafikverkets pågående utredningar om kapacitet i Skåne och över Öresund för att ta ett helhetsgrepp om problemen, säger Christian Alexandersson.

Källa: Europaspåret