Av Anders Carlsson
Norrbotniabanans företrädare välkomnar regeringens beslut att skynda på infrastruktprojekten i Norrbotten.
Men för att undvika långbänkar föreslår man ett upplägg liknande AGON (Accelererad Grön Omställning i Norrbotten).
Norrbotniabanegruppen var en av utställarna på Järnvägsforum Norr i Luleå och projektledaren Elisabeth Sinclair var på plats i organisationens monter. Hon välkomnade infrastrukturministerns besked under forumet att skynda på infrastruktursatsningarna i norra Sverige. Men för att undvika långa utredningar och få ner processtiderna föreslog hon att man borde inspireras av AGON vars mål är effektivare tillståndsprocesser. AGON är en samverkansform som sedan 2021 arbetar för att accelerera den gröna omställningen i Norrbotten. Nätverket sammankallas av Länsstyrelsen i Norrbotten. Medverkar gör Svenska kraftnät, Vattenfall, SSAB, LKAB, H2 Green Steel, Försvarsmakten, Trafikverket, Fossilfritt Sverige, Energimarknadsinspektionen, Region Norrbotten, Norrbottens Kommuner, Luleå kommun, Bodens kommun och Gällivare kommun. I AGON försöker man bland annat att få ner ledtiderna när det gäller kraftledningsbyggande.
– Det är inte bara Trafikverket som behöver vara med i utbyggnaden av transportinfrastruktur i Norrbotten. Det tror jag att regeringen sa också. Det handlar om kommunerna, regionerna och länsstyrelserna för att man inte ska jobba i stuprör. Ska vi få ner de här processtiderna, då måste vi jobba tillsammans. Det är så otroligt viktigt att visa kraft och handling att det genomförs, att det inte blir ännu en utredning som läggs i högen, sa Elisabeth Sinclair.