DB Cargo startar intermodala transporter mellan Sverige och Italien

DB Cargo Full Load Solutions startar i egen regi intermodala transporter mellan Sverige och Italien. Foto: DB Cargo

DB Cargo Full Load Solutions satsar nu ytterligare på sin intermodala produkt. Under våren 2023 har de startat upp en tradelane i egen regi mellan Sverige och Italien. Genom att kombinera flera olika transportsätt i en och samma transportkedja nyttjar man dess olika fördelar och kan då erbjuda en effektiv, miljövänlig och flexibel transportlösning.

Idag är medvetenheten hög när det gäller hur våra transportval påverkar miljön. Allt fler företag ser över sina godstransporter och vilka möjligheter det finns till att sänka dess miljöutsläpp. Som ett led i detta och som en del av DB Cargo Full Load Solutions miljöprofilering strävar de efter att flytta över gods, som idag transporteras med lastbil, till tåg. På så sätt blir miljöutsläppen reducerade med upptill 80 procent samt att slitage och trängsel på våra vägar blir betydligt mindre.

Eftersom många avsändare och mottagare inte är anslutna med tågspår finns ett behov av lastbilstransport viss del av sträckan. Då är intermodal transport ett optimalt alternativ där godset lastas i en trailer som körs med lastbil till en terminal. Där lyfter man upp trailern på tåget som sedan går hela vägen till mottagaren eller till en närliggande terminal. På så sätt krävs ingen omlastning av godset utan det transporteras i en och samma enhet hela vägen från dörr till dörr.

– Vi har märkt av en stor efterfrågan på marknaden av att frakta mer gods på tåg och eftersom Italien är en stor handelspartner till Sverige var det naturligt att det var där vi skulle satsa till en början, säger Sebastian Hemme, Head of Sales and Business Development på Full Load Solutions Sweden.

bild
Sebastian Hemme, Head of Sales and Business Development Sweden. Foto: DB Cargo

Efter att Full Load Solutions sedan årsskiftet gått från DB Schenkers organisation in i DB Cargo har de fått tillgång till egenägda trailers som nu sats i ett rundlopp mellan Sverige och Italien för att skapa en bra balans mellan import och export. Tåget avgår dagligen i båda riktningar med säkerställd kapacitet vilket möjliggör effektiva transporter. Här transporteras allt från livsmedel till papper, stål och insatsvaror till industrin.

– Vi ser en stor tillväxtpotential i intermodala transporter och vi tittar redan nu på ett utveckla fler linjer till och från starka handelspartners till Sverige, avslutar Sebastian Hemme.