Högre kostnader för fordonsunderhåll och it-utveckling

Foto: Pär Johan Wedell

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industriföretag genom att möjliggöra en effektiv och hållbar transport av stora mängder gods. Detta har en positiv inverkan på företagens produktionskedjor och bidrar till minskade kostnader samt ökad konkurrenskraft på marknaden. För att säkerställa en fortsatt positiv utveckling av svensk industri är det därför viktigt att godstågoperatörerna får acceptabla förutsättningar att bedriva sin verksamhet.

Branschens underbemanningssituation har tyngt Green Cargos produktions- och intjäningsförmåga under en längre tid och åtgärderna för att vända den utvecklingen har mycket hög prioritet. Att arbetet ger resultat med ett positivt bemanningsnetto och en låg personalomsättning är för företaget en välkommen förbättring. De har även en intern vidareutbildning där de nu utbildar ännu fler tillsynsmän/förare vid växling till lokförare. Detta skapar goda förutsättningar för en långsiktigt betydligt robustare produktion och tillväxt, meddelar företaget.

Trafikverkets ihållande utmaningar med det nya planeringssystemet MPK (Marknadsanpassad kapacitetstilldelning) har försatt hela järnvägsbranschen, och i synnerhet de kommersiella tågoperatörer, i en mycket besvärlig och påfrestande situation. Konsekvenserna är stora och resultatpåverkande för företaget. Trafikverket har under perioden inlett en så kallad särskild händelse för att kraftsamla resurser i syfte att lösa situationen. Företaget verkar nära Trafikverket för att, om möjligt, bistå i arbetet. Det är kritiskt att läget snabbt kommer under kontroll så att de ges förutsättningar att erbjuda den kvalitet på järnvägstransporter som deras kunder och medarbetare har rätt att förvänta sig, skriver Green Cargo.

  • Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 1 126 (1 168) miljoner svenska kronor
  • Koncernens rörelseresultat uppgick till 41 (51) miljoner svenska kronor
  • Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 149 (65) miljoner svenska kronor
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 23 (42) miljoner svenska kronor
  • Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 253 (369) miljoner svenska kronor

Rörelseresultatet under årets första kvartal uppgick till 41 (51) miljoner svenska kronor. Resultatet belastas av högre kostnader för fordonsunderhåll och it-utveckling jämfört med motsvarande period föregående år.