Seko, Service- och kommunikationsfacket, varslar om strejk för cirka 1 200 medlemmar, som tas ut i olika steg. Det första steget träder i kraft torsdagen den 11 maj, det andra den 15 maj och det tredje den 18 maj. Strejkvarslet omfattar medlemmar på Transdev (Öresundstrafiken), SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm.
Förhandlingarna med arbetsgivaren Almega tågföretagen strandade i förra veckan.
Enligt Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, handlar det om synen på schemaläggning och arbetstid. Avtalet berör runt 10 000 personer.
Schema och arbetstid
Enligt honom handlar de strandade förhandlingarna om schemaläggning, där facket vill att sena schemaändringar ska bort. Dessutom står krav på arbetstidsförkortning på önskelistan. Ensamarbete, som den vilda strejken nyligen handlade om, är inte en huvudfråga nu, förklarar Jonas Pettersson.
Arbetsgivarsidan, Almega tågföretagen, kan inte gå med på Sekos krav om scheman som låses 14 dagar i förväg, eller den arbetstidsförkortning som facket vill ha, förklarar Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Almega tågföretagen.
Seko lämnade förhandlingsbordet ensidigt. Övriga fack ST, SRAT och Sveriges ingenjörer vill fortsätta att förhandla.
Han förklarar att arbetsgivarna har mycket svårt att tillmötesgå fackets krav avseende schemaläggningen.
Lokförarbrist
Framförhållningen från Trafikverket och deras planeringssystem är mycket dålig för oss. Dessutom är det lokförarbrist, säger Pierre Sandberg.
De sena schemaändringarna som facket vill få bort är ovanliga, enligt honom. Schemat hålls till 90 procent.
Men det finns alldeles för få lokförare, förklarar han.
Arbetsgivarna var väldigt defensiva under pandemin, intäkterna föll som värst 90 procent. Det är det vi betalar för nu. Vi har för få lokförare.
Men yrket är attraktivt, konstaterar han. Det är fullt på utbildningarna.