Den 2 maj varslade fackförbundet Seko om konflikt inom avtalsområde Spårtrafik. Detta följde efter flera veckor av förhandlingar som strandade. Varslet omfattar cirka 1 200 medlemmar i hela landet som från och med den 11 maj kan komma att tas ut i strejk – om inte ett nytt avtal undertecknas. Tågföretagen beklagar detta och fortsätter hålla samma konstruktiva linje som under hela förhandlingsprocessen. Målet är givetvis att lösa denna konflikt, meddelar Tågföretagen.
Varslet har framför allt handlat om frågan om arbetsgivarensgrundläggande rätt att leda och fördela arbetet – alltså schemaläggningen. Seko kräver att arbetsgivaren inte ska få ändra arbetsscheman senare än två veckor i förväg utan att komma överens med anställde. Tågföretagen anser i likhet med Seko att det är rimligt att förvänta sig tydliga besked i god tid. Men förutsättningarna för tågbranschen har sedan pandemin varit utmanande. Järnvägssystemet är dessutom i sin natur komplext där orsaker som exempelvissjukdom, olyckor eller omledningar på grund av sent planerade banarbeten kan leda till hastiga schemaändringar, skriver Tågföretagen.
Järnvägssystemet är också beroende av Trafikverket som infrastrukturförvaltare. Trafikverkets nya planeringssystem MPK har under cirka ett års tid haft stor effekt på schemaläggningen. För närvarande levererar Trafikverket tåglägen mycket sent– ibland med endast en till två dagars framförhållning – och lever inte upptill lagens minimikrav på en framförhållning på 18 veckor.
Den pågående lokförarbristen har också betydande påverkan på schemaläggningen vilket grundar sig i restriktiv rekrytering under pandemin. Men lokförarutbildningen är populär och utbildningsplatserna är fyllda – alltså kommer antalet lokförare att öka framgent.
Medlingsinstitutet utsåg den 3 maj medlare som nu har klivit in i förhandlingsprocessen med målet att nå en överenskommelse. Tågföretagen är positiva till medlingen och välkomnar den fortsatta dialogen. Tågföretagen har hittills kommit med konkreta förslag för att lösa konflikten, bland annat ersättning till medarbetare som drabbas av sena schemaändringar. Ersättningen – och således kostnaden för arbetsgivaren – blir enligt förslaget högre ju senare ändringen görs. För att minimera konsekvenserna av konflikten hoppas Tågföretagen på en mer kompromissvänlig riktning från Seko. Annars riskerar såväl resenärer, kunder och företag att bli lidande, anser Tågföretagen
Källa: Tågföretagen