Över 3 000 besökare på mässan Train & Rail

Foto: Stockholmsmässan

Den 25–27 april arrangerades mässan Train & Rail på Stockholmsmässan – ett helt nytt evenemang tillsammans med branschen för branschen. Under tre dagar fylldes Stockholmsmässan med föreläsningar, utställare, mingel och intressanta möten. När premiären summeras kan man konstatera att det blev en succé – med över 150 utställande företag och varumärken, över 3 000 besökare och positiv respons både från utställare och besökare.

Mässan Train & Rail genomfördes av Stockholmsmässan och Swedtrain på uppdrag av samtliga branschorganisationer inom järnvägsbranschen. Behovet av ett nytt branschforum har varit stort med tanke på de enorma satsningar som görs inom järnvägsbranschen kommande tio år, vilket märktes på det gensvar man fick från både utställare och besökare.

– Vi i projektteamet känner oss tagna av alla positiva reaktioner vi har fått från branschen, besökarna och utställarna. Vi inser att behovet av en ny järnvägsmässa har varit stort, och vi är otroligt glada att premiären blev så bra. Nu ska vi utvärdera och se vad vi kan göra ännu bättre till 2025, när Train & Rail är tillbaka igen, säger Monika Johannesen, projektledare för Train & Rail.

Skånetrafikens trafikdirektör Maria Nyman är hoppfull inför mässans framtid och belyser vikten av Train & Rail som forum.

– Min förhoppning är att Train & Rail ska fortsätta vara en arena för hållbara transporter där vi knyter kontakter, lär av varandra och kommer till insikter. Jag kommer från flygbranschen och där fanns det ett antal stora forum som branschen vallfärdade till. När vi var där så var vi inte konkurrenter utan vi delade med oss och kämpade tillsammans för att övervinna de hinder vi gemensamt hade – på samma sätt tror jag att Train & Rail kan bli ett forum för just det, säger Maria Nyman, Trafikdirektör på Skånetrafiken.

bild
Foto: Stockholmsmässan
bild
Foto: Stockholmsmässan
bild
Foto: Stockholmsmässan