Det finns en option att förlänga det pendeltågsavtalet ytterligare fyra år fram till 2030 och det kommer man inte att göra, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP) till TT .
Tidigare i april påverkades trafiken när lokförare inom pendeltågtrafiken i Stockholm gick ut i en vild strejk, en olovlig strejk organiserad av enskilda medarbetare.
Det är så klart att trafikstörningarna har haft en påverkan på det här, men det är en gedigen utvärdering som gäller hela avtalet som ligger till grund för beslutet. Jag har också hört en del kritik från arbetstagare, från fackorganisationer och såklart från resenärer också, säger Anton Fendert.
Enligt honom påbörjade trafikförvaltningen den nya upphandlingen men det är fortfarande oklart när den kommer att gå ut på marknaden.
Seko Pendelklubben, som organiserar främst stationsvärdar men även tågvärdar som ännu är kvar i pendeltågtrafiken, ser positivt på det nya beskedet.
Vi vet att MTR inte har skött sig och inte har hållit avtal, säger Susann Högye-Bäckman, ordförande för Seko Pendelklubben till Sekotidningen.
Jag tycker att MTR ska bort från svensk arbetsmarknad. Det här är ett företag som inte följer svensk lag, tillägger hon.
MTR, som driver pendeltågstrafiken i Stockholm län sedan 2016, kommer att fortsätta driva trafiken fram till att avtalet avlutas 2026.
När det kommer till ny upphandling så ser vi fram emot möjligheten att få lägga anbud med bättre utformade förutsättningar för alla inblandade parter, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.