Tillståndsprocessen som berör Mälarbanans fortsatta utbyggnad har visat sig vara mer komplicerad än förutsett. Trafikverket stoppar upphandlingarna med de stora entreprenörerna och i dialog med Solna och Sundbyberg pausar de arbetet.
Ett långdraget arbete som involverat upphandling med flera stora byggföretag på miljardbelopp pausas nu av Trafikverket. Orsaken till att det planerade arbetet stoppas är att tillståndsprocessen dragit ut på tiden och därför att det finns en stor osäkerhet kring hur lång tid det kommer att ta innan Trafikverket har avtal och tillstånd.
Delar av projekt Mälarbanan är i planeringsskede och den sista delsträckan, genom Solna och Sundbyberg, är den mest komplexa eftersom järnvägen ska grävas ner i tunnel. Det handlar om två mycket komplexa delar. Den ena är att flytta ned och bygga ut järnvägen under jord i en tätbebyggd stad. Den andra är att ge förutsättningar för omfattande stadsutveckling på marken som frigörs.
Projektet stoppas inte
Trafikverkets uppdrag i den nationella planen för transportinfrastrukturen, som innebär att två till fyra spår mellan Tomteboda - Kallhäll ska byggas ut är oförändrat. Sträckan Tomteboda - Kallhäll är en av landets mest trafikerade och påverkar tågtrafiken i hela regionen. En utbyggnad till fyra spår på sträckan är därför av riksintresse för att järnvägstrafiken ska fungera långsiktigt och för att det ska kunna inrymma ett större utbud av tågtrafik, såväl inom Stockholmsregionen som, till och från övriga landet.
Ett omtag och ser över hela projektet
För Trafikverkets del handlar det om hur de kan arbeta så smart som möjligt så att det påverkar omgivningen samt sluttid och kostnad så lite som möjligt. Därför kan de nu inte säga hur lång pausen blir, det beror bland annat på när vi har alla avtal och tillstånd på plats.
Källa: Trafikverket