Provmodell av tåget IC5 Coradia Stream avtäcktes

Foto: Alstom

Alstom och Danska Statens Järnvägar presenterade tillsammans för den danska allmänheten en modell i verklig storlek av de nya tågen IC5 Coradia Stream i närvaro av Flemming Jensen (VD för Danska Statens Järnvägar), Emmanuel Henry (VD för Alstom i Danmark) och olika intressenter.

I april 2021 undertecknade Alstom och DSB ett historiskt ramavtal värt 2,6 miljarder euro för leverans av hundra Coradia Stream-tåg samt 15 års fullserviceunderhåll. För att underlätta design- och tillverkningsprocessen producerade Alstom en modell i verklig storlek av det nya IC5-tåget.

Modellen, i verklig storlek, är utrustad med sittplatser, bord och andra interiördetaljer och kommer att användas för att visa tågets funktioner och design med olika intressegrupper, inklusive DSB:s kunder och personal. Den nya designen erbjuder förbättrade passagerarfunktioner som bredare bordsskiva, lutande stolar, individuella armstöd, läslampa och laddningsmöjligheter vid varje sittplats. Dessutom kommer IC5-tåget att ha fler skärmar än de nuvarande DSB-tågen, vilket ger passagerarna bättre tillgång till reseinformation i realtid.

Mindre ändringar kan komma att göras innan designen är helt färdigställd. Trots detta ger modellen av IC5-tåget i skala 1:1 redan kunder och anställda en glimt av vad de kan förvänta sig.

"IC5-tågen kommer att utgöra ryggraden i klimatvänlig, bekväm och effektiv tågtrafik i Danmark om några år. När designen för tågen är slutgiltigt fastställd kan produktionen av IC5-tågen påbörjas", säger Flemming Jensen, VD för Danska Statens Järnvägar.

“Genom ett nära samarbete med DSB har vi nu nått en viktig milstolpe med den färdiga designen - och modellen i verklig storlek - av IC5-tåget. Nu ser vi fram emot produktionen och leveransen av tågen, som är baserade på vår välbeprövade tågfamilj Coradia Stream. Tågets detaljer är anpassade för Danmark, så det finns inget annat tåg som liknar detta", säger Emmanuel Henry, VD för Alstom i Danmark.

IC5-tågen är anpassade för att möta kraven på det danska järnvägsnätet och deras topphastighet på 200 km/tim kommer att säkerställa snabb mobilitet i hela landet. De är en förutsättning för att kunna dra full nytta av de stora infrastrukturprojekt som för närvarande genomförs på järnvägen, som elektrifiering och nya signaler. De kommer att ersätta IC3-, IC4-, IR4- och Öresund-tågen. Dessa kommer successivt att fasas ut och kommer att användas både som snabbtåg, intercity-tåg och regionala tåg.

bild
Foto: Alstom
bild
Foto: Alstom