I år då regeringen sätter fokus på underhåll av befintligt järnvägssystem, fyller Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet 25 år. Här utvecklar forskarna högteknologiska underhållsmetoder och lösningar för ny och befintlig järnväg. Syftet är att säkerställa säker, felfri och hållbar tågdrift till lägsta möjliga kostnad, ett behov som bara ökar.
Tack vare JVTC:s unika geografiska läge med närheten till både stambanan genom övre Norrland och Malmbanan möjliggörs forskning som idag efterfrågas världen över. Deras tillgång till en järnväg i drift fungerar som en test- och demonstrationsmiljö med leverans av data direkt från verkligheten. De cirka femtio forskarna vid Luleå tekniska universitet är en av Europas största forskargrupper inom sitt område och har en viktig och ledande roll när det gäller forskning inom järnvägsunderhåll.
– Nu när norra Sverige blir en motor för den gröna omställningen, kan forskningen hos JVTC bidra till en väl fungerande och tillförlitlig järnväg, vilket är en förutsättning för den globala klimatomställningen, säger Uday Kumar, professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet och verksamhetsledare för JVTC.
Under JVTC:s jubileum tecknas ett strategiskt samverkansavtal inom järnväg mellan Luleå tekniska universitet och Alstom, världens näst största tågtillverkare. Alstom är världsledande inom smarta och hållbara transporter och är den största aktören på den svenska järnvägsmarknaden med över 1000 levererade tåg, utför underhåll i 16 depåer runt om i Sverige och levererar det nya ERTMS-systemet till Trafikverket. Genom uppköpet av Bombardier Transportation 2021 har företagets svenska verksamhet mångdubblats.
– Att Alstom väljer att teckna ett strategiskt samverkansavtal med Luleå tekniska universitet, visar att vi forskar inom relevanta och tillämpbara områden som kan bidra till smartare och hållbara transporter, säger Veronica Jägare biträdande verksamhetsledare JVTC, Luleå tekniska universitet och partneransvarig för samverkansavtalet med Alstom.
Källa: Luleå tekniska universitet