Från Magrail till Hyperloop, unik magnetisk järnvägsteknik

Det polska teamets hybridlösning möjliggör funktionaliteten hos både MagRail-systemet och konventionella tåg på samma spår. Foto: Nevomo-projekt

Ett polskt teknikteam har utvecklat en unik teknologi för ett MagRail-system, ett passivt magnetiskt levitationståg som kör på befintliga järnvägsspår i hastigheter upp till 550 km/h (340 mph).

Denna hybridlösning möjliggör funktionaliteten hos både MagRail-systemet och konventionella tåg på samma spår. Teamets slutmål: hyperloop kommer att kräva ny dedikerad infrastruktur. Det kommer att göra det möjligt för fordonen enligt tillverkarna att färdas i upp till 1 200 km/h (746 mph).

Kraftigt minskat luftmotstånd

Hyperloop är en korsning mellan ett tåg och ett flygplan. Det kommer att möjliggöra resor mellan Frankfurt och Berlin på 30 minuter, färdas nära ljudets hastighet. Podden rör sig i ett speciellt rör, i vilket lufttrycket är lika lågt som det är på en höjd av 10 km, vilket kraftigt minskar luftmotståndet. Den färdas utan kontakt med tunneln med hjälp av magnetisk levitation.

Människorna spenderar alltmer tid när det gäller att resa någonstans. På motorvägar blir köerna allt längre, samma gäller flygplatsernas bagagekontroller, men tack vare Nevomos teknologier kan vi bli mer effektiva i användningen av vår mest värdefulla vara – tid, säger levitationsfordonets skapare, ett team från Polen.

Teamet bakom projektet

Teamet var finalister redan när det gällde tävlingen SpaceX Hyperloop Pod Competition (2017) och finalister i Build Earth Live Dubai (2016). Deras huvudpartners inkluderar Rete Ferroviaria Italiana, IDOM, Railway Research Institute, National Centre for Research, and Development och University of Applied Sciences Emden/Leer. Under 2019 klassificerades teamet av Lufthansa Innovation Hub som bland 150 främsta mobilitetsstartups. År 2020 belönades teamet som det mest innovativa järnvägsbyggnadsföretaget i Europa.

Källa: Nevomosprojektet